Agenda

Retail- en Foodmarketing

Congres

Retail- en Foodmarketing

di 18 april 2017 - De (internationale) voedingsmiddelenbranche en retailketens staan te springen om professionals die kennis van marketing, consumentengedrag en trends koppelen aan kennis van voeding.

Lisette Fransen Manager CRM & Insights at Sligro Food Group
Qua prijs en servicegraad zijn de supermarkten in NL de afgelopen jaren steeds verder naar elkaar gegroeid en bij EMTÉ Supermarkten (Sligro) komt relatief veel omzet van een beperkt aantal klanten. Om onderscheidend te kunnen zijn en te kunnen groeien heeft EMTÉ gekozen om binding met de klant te creëren ipv alleen prijspromoties in te zetten. In 2014 is EMTÉ het loyaliteitsprogramma ‘Fijnproevers’ gestart waarin op dit moment een half miljoen deelnemers actief zijn. Het is een succesvol programma dat slim in elkaar zit en dat wordt aangedreven door (smart) data. Uiteraard krijgt de Fijnproever wekelijks interessante persoonlijke aanbiedingen die gebaseerd zijn op het individuele koopgedrag, het klantprofiel en de interesses. Hiervoor worden ondermeer dagelijks alle klantgegevens, miljoenen kassabonnen, artikeldata en winkeldata aan elkaar geknoopt, geanalyseerd, in dashboards weergegeven en via data science technieken omgezet in voorspellende informatie op klantniveau.

jeroen janssenJeroen Janssen, Manager Customer Experience @ Jumbo Supermarkten
Als Manager Customer Experience ben je verantwoordelijk voor de interactie tussen de klant en Jumbo. Hoe kan ik de ervaring van de klant optimaliseren en de binding met Jumbo vergroten? De mogelijkheden zijn hedendaags bijna oneindig en het klantcontact is bijna 24/7 met de combinatie van online en offline. Jeroen is er van overtuigd dat de fysieke winkel de sleutel is daarin en dat binnen de foodsector ook zal blijven. Maar wat zijn de invloeden van restaurants, bezorgdiensten en speciaalzaken hierin?

Anneke Ammerlaan, food trend analist bij Ammerlaan Vision on Food
Adviseert primaire producenten, food fabrikanten en supermarkten in hun innovatiestrategie trendimplementatie.
Dinsdag 18 april bij EDM in Nieuwegein legt ze ons haarfijn het volgende uit:

Sinds social media substantiële groepen in de samenleving bereiken, lijken trends over elkaar heen te buitelen en elkaar in een steeds hoger tempo op te volgen. Trends lijken al voorbij, voor ze zijn begonnen. Rijmt dit gedrag nog wel met de klassieke trendmodellen, zoals de curve van Rogers? Of zijn trends op social media geen trends? Trendspotting en het daarna gekoppelde trendwashing kan iedereen. Een succesvolle trendimplementatie vraagt om kennis achter die trends. Dat die kennis op terreinen ligt die nu juist niet trendy zijn, in een ongelooflijke eye opener.

Karin Castenmiller, Manager E-commerce @ de Wijnbeurs
Karin vertelt hoe de Wijnbeurs haar klanten een eigen beleving aanbiedt. Zij geeft aan hoe er online een persoonlijk dialoog met de klant wordt aangegaan tijdens de online zoektocht naar een favoriete wijn en zal learnings van deze zoektocht delen. Er wordt ingezoomd op een klein stapje in de gehele customer journey en presenteert de keuzes die zijn gemaakt om tot resultaat te komen. Met als uiteindelijke doel om Wijnbeurs te transformeren in de wijnhandel bij jou op de hoek voor échte wijnliefhebbers.

Genieten doen we gewoon tussendoor!

Deze avond zijn we te gast bij EDM in Nieuwegein. EDM vergroot het rendement op klantdata door intelligente en pragmatische oplossingen op het gebied van datakwaliteit, klantinzicht en doelgroepbereik. Door gebruik te maken van geavanceerde technologie, consumenteninformatie en analyses wordt data ontsloten, geanalyseerd en toegepast. Bijvoorbeeld door het valideren van klantgegevens, het bouwen van dashboards voor een 360º klantbeeld en het gesegmenteerd bereiken van de juiste on- en offline doelgroep.

Waar: EDM in Nieuwegein
Wanneer: 18 april
Tijd: 18.00 - 21.00 uur
Kosten: gratis - € 109,-