De derde editie van Retail Event Nederland, dat plaatsvindt op 25 en 26 mei 2016 in Expo Houten, heeft als centrale thema: ‘Werken aan de winkel; nieuwe kansen voor fysiek’. Het vakevenement staat geheel in het teken van het fysieke retailkanaal, dat momenteel onder druk staat in Nederland. Op Retail Event Nederland vinden bezoekers de laatste ontwikkelingen in de markt en ontdekken ze kansen voor het fysieke kanaal.
Fysieke retail in Nederland
Online winkelen groeit sterk. Desondanks bestaat de totale detailhandelomzet nog steeds voor meer dan negentig procent uit omzet via het fysieke retailkanaal, zo blijkt uit onderzoek van het CBS*. Een rapport van ABN Amro** wijst uit dat consumenten momenteel met gemiddeld 74 procent de voorkeur geven aan de fysieke winkelomgeving. Bijna de helft van de jonge generatie shoppers – de ‘millennials’ – verwacht dit ook de komende jaren te blijven doen. Een aantal online spelers opende al een eerste fysieke winkel. Bart van der Sommen, directeur Retail Event Nederland: “De winkelvloer biedt belangrijke functies die webwinkels vooralsnog niet of nauwelijks kunnen vervullen. Denk aan beleving, voelen, passen, uitproberen en persoonlijk contact met advies op maat.”
Transformatie en ontwikkelingen voor het fysieke retailkanaal
Het inspelen op een nieuwe manier van winkelen leeft meer dan ooit. Van der Sommen: “De consument van vandaag en morgen doet een voortdurend beroep op het innovatieve en creatieve vermogen van winkeliers. Daarom staat het fysieke retailkanaal voor veel uitdagingen. Zo is retailen steeds meer omni-channel; naast een online strategie betekent dit noodzakelijke hervormingen voor de winkelvloer, het winkelgebied en uiteraard het contact met de consument. Met het informatieve programma van Retail Event Nederland leggen we dan ook een nadrukkelijke focus op kansen, trends en nieuwe ontwikkelingen in en rondom het fysieke verkoopkanaal. Het seminarprogramma wordt daarbij inhoudelijk ondersteund door onder meer brancheverenigingen, onderzoekbureaus en kenniscentra.”
Productpresentatie en live demonstraties
Retail Event Nederland 2016 is een dynamisch netwerkevent dat verschillende oplossingen biedt voor grootwinkelbedrijven, detaillisten en winkelcentra. Tijdens de vakbeurs presenteren maximaal negentig aanbieders hun oplossingen op het gebied van winkelinrichting, automatisering, beveiliging, betalen, logistiek, displays en ‘omni-channel & mobile solutions’.
Innovatie in Business
Binnen het nieuwe beursconcept biedt Retail Event Nederland een ‘Innovatie Theater’. Hier presenteren organisaties uiteenlopende noviteiten aan retailprofessionals en de vakpers. De presentaties richten zich op de toepasbaarheid van en waarde voor het fysieke verkooppunt van een retailorganisatie.
Beursdeelname en bezoekersregistratie
Retail Event Nederland 2016 biedt diverse deelnamemogelijkheden voor leveranciers die zich met vernieuwende producten en oplossingen willen presenteren aan de retailsector. Neem voor de mogelijkheden contact op met de beursorganisatie.
Na voorregistratie via de website kunnen vakbezoekers kosteloos een bezoek brengen aan zowel de beurs als het seminarprogramma. De bezoekersregistratie opent begin 2016. Meer informatie op
www.retaileventnederland.nl.
*Bron: Cbs, persbericht 12 mei 2015
** Bron: Onderzoek ABN Amro: de consument van de toekomst, september 2015