Hoe gaat het? ‘Het gaat hard’

28-02-2016 (22:13) - Appen met

In de vierde poll van SAN New Kids on the Block streden Mr. Brand en Made.for.Digital om de meeste stemmen. Uiteindelijk won laatstgenoemde. Tijd om Jelle Kolleman het hemd van zijn lijf te appen. 
 
Goedemorgen Jelle, van harte met het winnen van de New Kids on the Block poll op fonkonline.nl! Even appen? 
Mijn eerste vraag alvast even: het was een spannende eindsprint tussen jullie en Mr. Brand. Hoe heb je het voor elkaar gekregen om toch te winnen?
‘Ja, was zeker spannend, tot aan de laatste minuut bijna.. Ik denk het feit dat we onderdeel zijn van MediaMonks wel geholpen heeft. Daar werken nogal wat mensen en als die ergens aan mee doen, willen ze ook winnen! Sowieso te gek om onderdeel uit te maken van de groep, waanzinnig veel energie!’
 
Hoe gaat het met MFD momenteel? Met andere woorden: hoe gaan de zaken?
‘Het gaat hard. Mijn ervaring is dat de eerste twee maanden van het jaar relatief rustig zijn, dat was nu zeker niet het geval, de briefings vliegen ons om de oren. En dat betekent veel werk, begrotingen maken, treatments maken, lange dagen! En op dit moment valt er ook veel, zodat we lekker gevuld zijn met producties. Soms heel kleine dingen, maar ook grote buitenlandse projecten, echt heel divers, dat maakt het ook leuk!’
 
Wat maakt jullie dé New Kids?
‘Haha.. nou, persoonlijk ben ik natuurlijk alles behalve een ‘new kid’, maar ik merk dat de propositie die we hebben wel echt vernieuwend is. Wij combineren een toch ietwat ‘traditionele’ commercial productie wereld met het digitale domein. Het gekke is dat die twee werelden verder van elkaar verwijderd zijn dan je in eerste instantie denkt. Het ‘ambacht’ om TVC’s te maken blijkt toch moeilijk te combineren met het digitale denken. Budgetten zijn anders, aantal deliverables zijn anders en ik ben vanuit m’n digitale achtergrond gewend om realtime aanpassingen te doen, wat ook niet gebruikelijk is in de film wereld. We merken dat bureaus en merken dat verfrissend vinden. We zitten anders in de game, filmpjes moeten hun werk doen, ze staan in dienst van. Online kun je, zeker in tijden van banner blockers, mensen niet dwingen om je film uit te kijken, het moet snel en boeiend genoeg zijn. En daar kom je vooral achter als je meerdere edits maakt en het live gaat testen. En dat doen wij als een van de eertse, vandaar dat wij ons wel echt een ‘new kid’ voelen!’
 
Wat zijn je toekomstplannen met MFD?
‘Kijk, we zijn een MediaMonks onderneming en volgen MediaMonks dus ook op de voet. Daar waar zij gaan, gaan wij ook. Heel internationaal georiënteerd, maar zonder de thuismarkt te vergeten. Afgelopen jaar hebben we enorm veel content gemaakt, maar voor 70% voor buitenlandse opdrachtgevers. Dit jaar verwacht ik een zelfde ratio, maar het plan is om te verdubbelen in omzet, dus we geven nu ook echt gas op de Nederlandse reclamewereld. Ik voel nu al een groot verschil met vorig jaar. En dat komt deeld omdat we ’samen zijn’ met The BoardRoom, wat voorheen Caviar Amsterdam was, van Jacques Vereecken. Hij brengt ons ook weer in contact met een deel van de bureauwereld die ik nog niet kende. En samen pakken we nu ook gecombineerde shoots op, zij doen de high-end TVC en wij rennen er op de set achteraan om 10 korte internet filmpjes te maken, haha... We zijn samen met MediaMonks en TheBoardRoom erg ambitieus, we zijn er nog lang niet.’
 
Je bent een druk man, het was lastig om je zelfs even te pakken te krijgen om even te appen. Hoeveel uur werk je eigenlijk per week?
‘Hoeveel ik werk. Tja.. ik reken het liever niet uit als je het goed vindt. Maar ik zorg wel voor mezelf en m’n gezin hoor, maak je niet druk. =) M’n kantoordagen zijn niet perse lang, mijn vrouw werkt freelance als digital designer en heeft dus ook de ruimte nodig om op locatie te kunnen werken, dus haal ik vaak de kleinste (3,5 jaar) op en zorg ik vrijwel elke dag dat we samen eten. Als alle meiden (3) slapen, gaat de macbook weer open, desnoods tot 2 uur ‘s nachts. Ik heb gelukkig niet zoveel slaap nodig.’
 
Waar haal je de energie vandaan om al dit werk te verzetten?
‘Waar ik de energie vandaan haal? Geen idee, dat is nu eenmaal de drive die ik heb. Ik vind niets leuker dan bedrijven starten en laten groeien. En op dit moment hebben we echt een heel sterk en supergezellig team en dat levert me meer energie op dan dat het kost, dus dan is het goed!’
 
Is er nog iets anders dat je kwijt wilt?
‘Of ik nog wat kwijt wil… Nou, ik kijk erg uit naar het vervolg van deze competitie! Ik heb in mijn Red Urban tijd altijd erg genoten van competities en ik merk dat dat nu weer erg naar boven komt drijven, haha…’ 
 
Thanks Jelle! we spreken elkaar
‘Groet!’