WhatsAppen met Ben Davidson

19-01-2017 (12:12) - Appen met

Vandaag Whatsappen we met Ben Davidson, de goedgemutste (vandaag in ieder geval) oprichter van Colorscan. Hij sprak met ons onder meer over de actuele ontwikkeling van print en digitaal èn over de (bescheiden) groei die print laat zien. Waarom een aantal uitgevers de boot mist, legt Ben haarfijn uit.

 
WhatsApp-status: Beschikbaar
 
Hallo Ben! Jaap hier, van Fonk. Ben je klaar om los te gaan in de Whatsapp?
Kom maar op.
 
Dat klinkt als ‘klaar om los te gaan’.
Yep.
 
Laten we beginnen met een even simpel als ingewikkeld: Hoe is het leven?
Leven is een achtbaan! Prive negatief en zakelijk positief. Doet je wel weer relativeren en dan niet alleen op 1 Januari.

Zullen we het dan maar even over de zakelijke positieven hebben?
Goed plan.
 
Brand maar los zou ik zeggen.
Positief is de stabilisatie en zelfs lichte groei in af- en omzet van printproducten. Niet alleen B2B maar ook de glossy's en literaire boeken doen het goed. Daar word ik vrolijk van. Bij Colorscan hebben we 22% groei in print en 17% groei in online producties in 2016 gekend. Ook daar word ik vrolijk van. Loop ook al 29 jaar mee, dus mijn hart klopt sneller voor traditioneel  mooi drukwerk. Het is een cliché, maar de combi van print met online en soms mobiel creëert waanzinnige kansen en mogelijkheden voor uitgevers. Dan vergeet ik gemakshalve de events.
 
Hoe zit dat bij jou, word je ook warm van online en mobiel?
Mits in combinatie. Ik heb nationaal geen vertrouwen in enkel en alleen online producties. M.u.v. zeer niche informatieve markten (fiscaal, juridisch, archief, wetgeving e.d). Uitgevers die alle focus op online zetten gaan het niet redden. Investering versus opbrengsten in ons kleine ‘taal’ landje loont niet. Zelfs internationaal zie je de digitale tijdschriften financieel mislukken. Ondanks de legio creatieve mogelijkheden. Online en mobiel gaat beheerst worden door social media, nieuws, gambling en gaming. Maar juweeltjes zijn er wel en ook binnen de niche markten valt nog voldoende te scoren. Zo zijn wij nu in de opstartfase van de samenwerking met een klant voor een overkoepelende online portal met beleving als thema. Erg gaaf project.
 
Het zijn wel totaal verschillende takken van sport, hoe zorg je ervoor dat je alle diensten die jullie aanbieden op topniveau kunt leveren? Is dat überhaupt mogelijk?
Enerzijds klopt dat wat je zegt. Grafisch vormgeven voor print of online ontloopt elkaar niet zoveel, mits je de factor techniek buiten beschouwing laat. Elementen zijn en blijven; typografie, kleur en beeldgebruik. Je hebt binnen je organisatie wel nieuwe kennis en dus mensen nodig. Je zal dus selectief moeten werven, youngsters die social media begrijpen, print diehards (senioren) voor technisch dtp. Er ontstaan nieuwe vacatures en als bedrijf transformeer je keer op keer. Zo blijf je de haai; scherp, snel en een survivor. Doe je dat niet, dan word je de T-Rex; groot, mooi en sterk, maar wel uitgestorven. Zo zetten wij dit jaar flink in (tijd, geld en energie) op sales en marketing, redactie en online specialisten. Dit om de vraag uit de markt te beantwoorden.
 
Hoe groot is die kans op uitsterven voor jullie?
Wij zijn een haai.
 
In Jaws weten ze de haai uiteindelijk ook te pakken te krijgen ;)
Klopt, maar dat is er eentje, in Australië worden dagelijks waarschuwingen afgegeven voor Shark attacks! Overigens zijn wij een hele lieve haai ..:-)
 
Colorshark, lijkt me een prima bedrijfsnaam. Hoewel inkt dan weer meer een associatie met de inktvis oproept.
In 1989 als lithograaf begonnen 
In 1999 Dtp productiestudio 
In 2005 Tijdschriften en boeken specialist 
In 2010 online (eerste iPad) interactief gestart
In 2016 transformatie naar media productie bureau
Colorshark spreekt meer aan..:-) Alles beter dan een T-Rex.
 
Zijn jullie het bewijs dat gokken op meerdere paarden wel degelijk lucratief is?
Ik noem het niet gokken. De afgelopen decennia heeft er in geen andere branche dan onze grafische industrie een grotere revolutie plaatsgevonden. Ketenintegratie is hier een gevolg van. Ik denk dat we daarin goed geslaagd zijn, maar stil zitten is achteruitgang, dus focussen en vooruit plannen blijft essentieel. Afgelopen maand zijn al onze servers bijvoorbeeld vervangen en is onze SaaS omgeving gemoderniseerd naar de nieuwe ontwikkeling en vraag vanuit de markt. Hierdoor hebben wij ingespeeld op het nieuwe speelveld van Adobe en Woodwing. Dit is geen gokbeslissing geweest,  maar resultaat van gogme en boerenverstand gebruiken. 
Wat heb jij met dieren? Haaien, inktvis, paarden??? Je beroep gemist?

Jij weet wat ik ga stemmen in maart ;)
Haha, ik niet. 
 
Kwestie van 1 + 1 = ...
Ik bedoel ik weet het nog niet wat ik ga stemmen.
 
Stem wijs, zou ik zeggen ;) Mag ik jou, voordat we verzanden in een oneindige discussie over de politiek, hartelijk bedanken voor dit kleurrijke gesprek?
Ik wens jou veel succes met Thieme, beladen naam trouwens in onze industrie. Wederzijds Jaap, vond het leuk. Maak er wat moois van, Jaap. Life is too short to waist your dreams...