WhatsAppen met Maartje Frederiks

15-11-2016 (11:28) - Appen met

We kunnen niet meer om HelloFresh heen. Wat in 2012 klein begon met een leuk idee, is nu een miljoenenbedrijf wat iedereen kent. Bij deze explosieve groei hoort ook kritiek. Onder andere Zondag met Lubach nam het bedrijf flink onder vuur. We spraken oprichter Maartje Frederiks die ondanks haar geringe leeftijd al genoeg meemaakte met HelloFresh om een boek te vullen. Maartje geeft ons via de WhatsApp alvast een sneak preview van dit virtuele boek.

 
WhatsApp-status: Available

Hallo Maartje! Jaap hier, van Fonk.
Hallo Jaap, goedemorgen! Hoe gaat het?
 
Goedemorgen. Helemaal goed hier, benieuwd naar je verhaal :) Ben je klaar om los te gaan in de WhatsApp? 
Jazeker! Leuk! Brand maar los. 
 
Ik denk dat het meer aan jou is om los te branden ;) Bij het begin beginnen? Waar, wanneer en hoe ontstond het allemaal? 
Haha, ik ben net terug van vakantie dus ben er helemaal klaar voor. Dat is al even terug in de tijd. 5 jaar geleden werd ik gevraagd om HelloFresh in Nederland op te zetten. Ik geloofde erin en heb mij in het avontuur gestort. Tot nu toe een mooie ervaring en geen moment spijt van gehad. De eerste boxen vulden we met producten van de Albert Cuyp en bezorgden we met de fiets. Dat is nu wel anders ;) 
 
Hoe kwamen ze bij jou terecht? Het bestond toen al in Duitsland geloof ik? 
Via via, een vriend van mij kende de oprichter in Duitsland, Dominik. Ik werkte hiervoor als consultant en deed veel projecten bij banken en verzekeraars, heel iets anders dus.
 
En op je 26ste vond je het al tijd om het roer om te gooien? ;) 
Haha, ja dat klopt. Toen was ik best wel jong hè? Het bloed kruipt waar het niet gaan kan (zeg maar). 
 
Piepjong. Maar dat roer omgooien is wel goed gelukt, zou ik zeggen.
Ik ga nog steeds iedere dag met plezier naar kantoor. Al ben ik wel nu eventjes eruit geweest, want wij hebben een dochtertje gekregen.
 
Gefeliciteerd. Daar is ook nog tijd voor?;) 
Dank! Daar maken we tijd voor, natuurlijk. :)
 
Dat blijkt. Had je vijf jaar geleden enig idee waar je aan begon?
Nee, om eerlijk te zijn niet. Ik geloofde in het concept; het leek mij super makkelijk om de boodschappen op deze manier thuis te krijgen. En dat iemand anders voor je bedenkt wat er op tafel komt. Dat is toch heerlijk? Maar dat het zo snel zou groeien, dat had ik niet verwacht, wel gehoopt natuurlijk.

Destijds natuurlijk goed ingespeeld op de ontwikkelingen op het gebied van gezonde voeding. Waren jullie de foodhypes net voor? 
Ja inderdaad, we willen anderen graag helpen om een gezonde levensstijl te leiden. Foodhypes.. we willen het gemakkelijk maken voor mensen om een zelf een maaltijd te maken met verse producten. Geen pakjes en zakjes en 'gewoon' lekker koken. Ik geloof om eerlijk te zijn niet zo in al die hypes.

Maar de behoefte aan gezonde voeding lijkt groter dan ooit, dat was een cultuuromslag.
Ja dat klopt. En mensen willen ook steeds meer weten wat er op hun bord ligt, hier besteedt men meer aandacht aan. Een goede ontwikkeling!

Dus ging het razend hard met Hello Fresh. Wanneer wist je dat het goed zat?
Het eerste jaar was het best wel heel lastig. Mensen kenden het concept nog niet en 'eten uit de box' was nieuw en dus ook wel een beetje gek. Het wordt steeds normaler en mensen hebben ons product omarmd. Het mooiste compliment dat wij kunnen krijgen is als iemand zegt dat zij niet meer zonder de box kunnen. 
 
Ieder snel groeiend bedrijf komt op het punt dat er kritiek komt. Dat was bij jullie behoorlijk heftig hè? 
Ja, klopt dat was pittig. Kritiek is nooit leuk en de kunst is om er dan iets positiefs uit te halen. In ons geval betekende dit dat we aanpassingen moesten doen in onze marketingstrategie. We waren gewoon te veel aanwezig en te agressief; we wilden te graag. Alles waar 'te' voor staat is niet goed. ;) 
 
Behalve tequila, aldus onze vrienden van Jiskefet.
Haha. Al lust ik dat dan niet.                        

Als je zo'n item bij Zondag Met Lubach zat te kijken, deed dat pijn? 
Ik wilde onder de bank gaan liggen...  
 
Haha. Best heftig, zeker voor iemand die nog zo jong (en relatief) onervaren is. 
Dat was inderdaad lastig en ik heb het mij ook echt aangetrokken. 

Misschien achteraf gezien ook de beste leerschool?
Ja natuurlijk. 
 
Jullie hebben de agressieve marketing dus aangepast, wat is er precies veranderd? 
We hebben verschillende dingen opgepakt, maar het belangrijkste is dat we onze algemene voorwaarden aangepast hebben. Je kunt nu je lidmaatschap stoppen of pauzeren wanneer je wilt, eerder moest je minimaal 2 boxen bij ons afnemen. Daarnaast hebben we onze communicatie verbeterd hierover. We zijn ook veel meer in gesprek met onze klant. Onder meer om feedback te vragen, maar ook om ze beter te leren kennen en te weten wat ze van ons verwachten. We organiseren bijvoorbeeld het hele jaar door 'aanschuifdiners' voor onze klanten bij de leveranciers op het land, super leuk. Kijk… 
 
 
Dat ziet er gezellig uit :) Ja als je zoveel consumenten bedient, dan lijkt het me lastig om ze allemaal tevreden de houden en vernieuwend te blijven. Is dat jullie grootste uitdaging op het moment? 
Ik denk dat dit voor ieder bedrijf een uitdaging is. Ons product en onze service verbeteren we voortdurend, hiermee spreken we een bredere doelgroep aan. Je kunt bijvoorbeeld nu zelf je box samenstellen met de maaltijden die jij lekker vindt. Maar je kunt bijvoorbeeld ook fruit en of je ontbijt erbij bestellen.
 
De blik weer lekker op de toekomst dus ;) Het ergste heb je in ieder geval (waarschijnlijk) wel gehad. 
Niet zo zuur hè ;) Ik heb inderdaad veel vertrouwen in wat er nog komen gaat. En super veel zin in.

Ja joh, als je dit allemaal voor je dertigste al hebt overleefd, dan komt het de volgende vijf jaar ook wel goed.
Daar heb je helemaal gelijk in.

Dat is een zin die ik graag hoor. We spreken elkaar over vijf jaar weer (als je dan nog in Nederland bent). Voor nu, heel erg bedankt voor je tijd en openhartigheid.
Haha, jouw ochtend ook weer goed ; ) Ja super leuk! Afgesproken. Je hebt m'n nummer. Jij ook dank, leuk dit zo.