WhatsAppen met Marc-Paul Brandt

21-07-2016 (14:51) - Appen met

Onlangs werd ‘zijn’ eFocus verkocht aan Valtech. Hierdoor raakte Marc-Paul Brandt de naam van het digitale bureau dat hij 16 jaar runde kwijt, maar ontstond tevens een toekomstperspectief met ogenschijnlijk onbegrensde mogelijkheden. Wij spraken de hoofdpersoon in kwestie via de WhatsApp over al het gebeurde, en over hetgeen nog te gebeuren staat. 
 
WhatsApp-status: *** geen status ***
 
Ha Marc-Paul (met tussenstreepje toch?), leuk dat je mee wilt werken aan een WhatsApp interview. Heb je momenteel tijd beschikbaar?
Hi Jaap, (met streepje idd) leuk om mee te werken. Nu heb ik tijd, zat net in kennismakingsgesprek met grote internationale prospect.
 
Zijn dat al de eerste vruchten die jullie plukken van het 'Valtech avontuur'?
Klopt helemaal, onze nieuwe collega's in Azië werken al voor ze en we zijn nu in gesprek voor mogelijke opdrachten in Europa.
 
De workload zal wel behoorlijk toegenomen zijn na deze move?
Dat valt nog erg mee moet ik zeggen. Afgelopen 5 maanden, van het eerste kopje koffie tot het signen van de deal met Valtech waren erg intensief. Mede omdat je een soort dubbelleven leidt op kantoor. Gelukkig is dat nu voorbij en kan ik me weer volledig richten op onze mensen en uiteraard opdrachtgevers. Onze ambitie blijft om het beste digitale bureau te worden.

Het beste digitale bureau van Nederland, van Europa of van de wereld? ;)
In zowel Nederland als de wereld! Om de beste te kunnen zijn is internationalisering van groot belang. Dit was mede 1 van de redenen om na te gaan denken hoe we internationaal actief konden gaan worden. Je kan dan 3 dingen doen: 1. Zelf vestigingen opzetten in het buitenland, 2. Via overnames met private equity of 3. Aansluiten bij iets wat al internationaal is. Vanuit de directie hebben we heel bewust gekozen voor scenario 3.
 
De makkelijkste weg? ;)
Ik denk de snelste weg om echt te kunnen spreken van een global presence. Scenario 1. duurt vrij lang, kan veel geld kosten en is sterk afhankelijk van de mensen die je een vestiging laat opzetten. Bij scenario 2. ben je als directie alleen maar bezig met bedrijven spotten, praten, overnemen en integreren. Wij willen vooral impact bereiken voor onze opdrachtgevers en daar ons op richten. Bij de gekozen weg is dit best mogelijk.
 
Is het moeilijk om als gevolg hiervan de naam die je 16 jaar lang hebt gedragen overboord te moeten gooien?
Beetje dubbel gevoel. Ik weet nog goed dat we ruim 16 jaar geleden in ons studentenhuis bedachten: we gaan iets met websites doen. Al snel ga je dan nadenken over een merknaam. In die tijd plakte je overal een E voor en je had een goede naam. Voor ons werd dat eFocus: focus op e-business. De komende maanden gaan we rebranden naar Valtech. In mijn ogen ook een sterke merknaam. We sluiten een periode af maar beginnen een nieuwe periode onder de vlag van Valtech. Als marketeer voor mij veel uitdaging om die naam met ons team te gaan laden in Nederland.

Geen tijd voor (misplaatst) sentiment dus?
Eigenlijk niet. Maar misschien hang ik het logo wat van ons pand in Amsterdam gaat komen nog wel in m'n werkkamer.
 
Leuk voor in het plakboek. Nog meer relikwieën uit de afgelopen 16 jaar die het bewaren waard zijn?
Jazeker, we doen veel aan sport binnen eFocus dus denk aan fietspakjes en hardloopshirts. Maar ook alle prijzen die we hebben gewonnen. Naast spullen blijven natuurlijk de herinneringen aan de ontzettend mooie reis van afgelopen 16 jaar altijd bewaard.
 
Als ik deze vraag over 5 jaar nog eens stel, wat voor waardevolle spullen en herinneringen zijn er dan bijgekomen?
In ieder geval een souvenir van alle 12 landen waar we nu ook zitten plus de landen die nog gaan komen. En dat we kunnen terugkijken op een succesvolle integratie van eFocus in Valtech.

Welke landen zou je graag aan het rijtje van 12 toevoegen?
Tenminste China, Italië, Brazilië, Spanje en Zuid Afrika.

Dat kan nog wel eens leuke tripjes opleveren. Wanneer is jullie missie echt voltooid, wat wil je (naast eerder genoemde uitbreidingen) in de komende 5 jaar echt nog bereiken?
Als we het beste digitale bureau zijn en nog veel meer impact hebben bereikt bij de digitale transformatie van onze opdrachtgevers middels de inzet van creatief design, slimme technologie en succesvolle marketing.

En daar is de cirkel weer rond, een goed moment om gedag te zeggen. Heel erg bedankt voor je tijd en veel succes met alle nieuwe avonturen.
Dank je wel voor deze innovatieve manier van interviewen en de leuke vragen!

Er is nog plek voor een mooie laatste boodschap/uitsmijter
Zonder onze ruim 200 man op 4 kantoren in Nederland was het succes van eFocus en de overname door Valtech nooit mogelijk geweest. Hierbij wil ik hun allemaal nogmaals hartelijk bedanken voor hun inzet!