WhatsAppen met Steven Sedee

14-10-2016 (12:47) - Appen met

ING Nederland heeft sportmarketing hoog in het vaandel staan. Ze zijn inmiddels niet meer weg te slaan aan de zijde van KNVB en blijft zoeken naar manieren om zich te profileren in de sportwereld. Zo begonnen ze onlangs het Youtubekanaal Only Football. Het lijkt direct een succes te zijn, als we afgaan op het aantal abonnees dat zich nu al heeft aangemeld. We spraken Manager Sportsponsoring ING Nederland, Steven Sedee, over het geheim van de ING. 

 
WhatsApp-status: Beschikbaar
 
Hallo Steven! Jaap hier, van Fonk. 
Jaap, Steven hier. Van ING.
 
Heb je even tijd om ons jullie geheim uit te leggen?                         
Ik ben er helemaal klaar voor. Leuk! Natuurlijk, met plezier.
 
Fijn. Laten we beginnen met een felicitatie, die is wel op zijn plaats toch?
Dank je wel! We zijn erg blij en ook best een beetje verrast met de mooie resultaten van de eerste maanden.

Daar kan ik me iets bij voorstellen. Naast de vele abonnees een uitkijkpercentage van 60%. Ik ben geen expert, maar dat klinkt erg hoog.
Dat is het ook. Zeker als je het vergelijkt met de uitkijkpercentages die gescoord worden op videos die via bijv Facebook en Twitter gedeeld worden. Maar ook vergeleken andere Youtube kanalen. 
 
Het valt dus allemaal reuze mee met de aandachtsspanne van onze jeugd ;) Hoe hoog zijn die percentages waar jij het over hebt?
Tsja, het is algemeen bekend dat jongeren lastiger (lees: erg moeilijk) te bereiken zijn met de inzet van traditionele media. Daarom ook de keuze voor dit YouTube kanaal. Hiernaast experimenteren we ook met inzet van bijvoorbeeld Snapchat, onder andere tijdens de Oranje Fandag die we dit jaar met de KNVB organiseerden. Blijven optimaliseren is hier de uitdaging. Uitkijkpercentages vwb videos via Social kanalen als FB en Twitter liggen niet veel hoger dan 5%.
 
Dat is dan wel heel laag inderdaad. Waarom kijken ze jullie video's wel uit? Is dat volledig te danken aan Soufiane Touzani? 
Het gaat denk ik om een combinatie van een aantal zaken. De inzet van Touzani speelt zeker een belangrijke rol. Maar het gaat ook om de kwaliteit van de video, de verhaallijn, de verrassing, humor en opbouw van spanning. Ook de inzet van andere influencers speelt natuurlijk mee. Als de doelgroep de video waardeert, en dat merk je binnen een paar uur na publicatie, dan gaat het vanzelf. Het aantal views is tot nu toe organisch tot stand gekomen. Sinds deze week zijn we overigens gaan experimenteren met inzet van Paid media. Het plaatsen van de eerste video van 15 minuten vonden we best spannend. Wat blijkt is dat lengte niet enorm uitmaakt. Als het maar leuk blijft om te kijken.
 
Het uitkijken van een hele voetbalwedstrijd is voor velen nogal een challenge, heb ik het idee ;)
Gelukkig waren de laatste wedstrijden van het Nederlands elftal weer erg leuk om naar te kijken:) Het WK 2018 gaan we natuurlijk gewoon halen!
 
Ik denk dat velen die opluchting voelen inderdaad;) Over 1,5 jaar weer 'gewoon' kinderen in Vincent Janssen-shirts?
Zou mooi zijn. Vincent Janssen topscorer van het WK Rusland. Dan koop ik iig zijn shirtje...
 
Jullie richten je nu heel bewust op de jeugd, sporten zij te weinig?
Wat wij iig vinden is dat sporten heel belangrijk is. Dat is ook een van de redenen dat wij de honderden amateurclubs steunen. Via verschillende programma`s stimuleren wij met de KNVB dat jongens, meisjes en kinderen met een beperking kunnen voetballen.
 
Lastig lijkt me, het gaat financieel gezien niet heel goed met het amateurvoetbal he?
Wat je ziet is dat de breedtesport het erg lastig heeft. Dat ligt voor een groot gedeelte aan een terugtrekkende overheid maar ook aan het feit dat er minder sponsors zijn. Daarom vindt ING het belangrijk, sterker nog, is het belangrijk dat er bedrijven zijn die sport blijven steunen.
 
Zo'n Youtubekanaal gaat trouwens toch wel wat verder dan sponsoring alleen?
Dat klopt. Wat wij met onze activaties proberen is impact maken met onze belangrijkste sponsor-boodschappen. We willen jeugd met veel plezier in contact brengen met voetbal. De Only Football campagne die we met de Cruyff Foundation hebben opgezet is daar een goed voorbeeld van. Via online communicatie roepen we jongeren op om offline de Cruijff Turn te oefenen. En dat met de populairste straatvoetballer van Nederland, Soufiane Touzani.
 
Jullie hechten veel waarde aan sportmarketing, dat doen jullie niet als het niets oplevert.
Wij geloven enorm in de kracht van sport. En van de mogelijkheden die voetbalsponsoring biedt om bij te dragen aan onze merkdoelstellingen. De optelsom van een optimaal productaanbod, een goede dienstverlening en een mooie bijdrage leveren aan de maatschappij dmv sponsoring helpt steeds bij aan het verder verbeteren aan het imago en de reputatie van ING.
 
Is het meetbaar te maken wat investeringen in sportsponsoring een bedrijf concreet oplevert?
We meten op regelmatige basis onze reputatie. En vragen in die onderzoeken ook uit welke rol onze sponsorships daarbij spelen. Daarin zien we dat de onze sponsorships en onze campagnes daarin bovengemiddeld scoren. We hebben geen concrete business doelstellingen voor onze voetbal sponsoring. Maar afgaande op de geluiden die we horen vanuit onze sales collega`s draagt onze sponsoring zeker ook bij aan hun business doelstellingen.

Het is dus allemaal wel degelijk rendabel.
Die overtuiging hebben wij zeker!
 
Zijn jullie nog druk met nieuwe content? Misschien zelf een keer een potje voetballen tegen Touzani? ;)
Er komen weer een paar top videos aan de komende tijd. De laatste keer dat ik met Touzani een balletje trapte merkte ik dat het beste er toch af is bij mij.... Ik denk niet dat de subscribers van Only Football daarop zitten te wachten. Jaap, er zijn wat collega`s op me aan het wachten. We gaan nadenken over de strategie van het kanaal volgend jaar.
 
Leedvermaak is het beste vermaak. Ja dat lijkt me erg belangrijk, ren maar snel. Hartelijk dank voor je tijd. 
Jij bedankt voor het leuke gesprek. Tot de volgende keer! (Y)