WhatsAppen met Adjiedj Bakas

04-01-2017 (09:04) - Appen met

2016 was een roerig jaar met de nodige aardverschuivingen. Zowel op politiek gebied als op het gebied van digital en marketing. Dit was terug te zien in de trends van afgelopen jaar. We zijn dan ook meer dan ooit benieuwd wat ons te wachten staat. En wie kan ons dat beter vertellen dan trendwatcher Adjiedj Bakas? Hij vertelde ons in een WhatsApp-interview alles over de trends van 2017.

 
WhatsApp-status: Summer Mood :)

Hallo Adjiedj. Jaap hier, van Fonk. 
Ha! Ook goedemiddag!
 
Nog steeds in de summer mood zie ik, toch wel uitzonderlijk in Nederland moet ik zeggen.
Net terug uit Suriname:)
 
Dat verklaart het een en ander. Fijn dat je ons even wil bijpraten over hetgeen ons te wachten staat in ieder geval.
Altijd. De pers is de koningin op Aarde, toch?
 
Dat heb ik nog nooit zo direct gehoord, maar ik neem het graag van je aan ;) Bij dezen dan maar even de onverwachte vraag: Wat kunnen we verwachten in 2017?
:’) :’) :‘). Ik plaag je. Volgens de Chinezen is dit het Jaar van de Haan, in zo’n jaar zoeken mensen bescherming. Bescherming wordt dus een belangrijk begrip dit jaar. Ook marketeers moeten daar dus rekening mee houden. 
 
Dat hebben de Chinezen snel verwoord. Ik neem aan dat dit een logisch gevolg is van de gebeurtenissen in 2016, als in: onveilige gevoelens? 
2016 was het Jaar van de Aap. Creativiteit en nieuwe ideeën en concepten nemen in Apenjaren een hogere vlucht dan anders. Ik vond het een topjaar. Zoveel moois en zoveel briljante ideeën en uitvindingen. De mens is en blijft het beste beest op aarde. Bescherming tegen terreur, de grote boze buitenwereld, werkloosheid en veroudering van verdienmodellen door de Digitale Transformatie etc. Zeker in het mkb vreest menig ondernemer de Digitale Transformatie. De hele zzp discussie heeft ook met bescherming te maken.
 
En dan nog het privacyvraagstuk.
Ook dat, alleen leeft dat onder consumenten nog weinig. Mensen knallen van alles op sociale media, tot aan hun pincodes toe. En dan verbaasd zijn als hackers hun bankrekening leegroven.
 
Haha. Dat zal voorlopig zo blijven? 
Yep. Mensen zijn hardleers.

Je zei dat marketeers moeten inspelen op de hunkering naar bescherming, hoe moeten ze dat doen? Je noemde nogal wat zaken die deze hunkering aanwakkeren...
Begin met politieke marketing in het kader van de aankomende verkiezingen. De meeste mensen die PVV stemmen zijn niet racistisch.  Als marketeers van andere partijen ze als zodanig framen levert dat die partijen echt niet meer zeteltjes op. Op financieel gebied zie je dat mensen wel doorhebben dat de euro een sterfhuis is. Dat is een van de redenen waarom ze weer grond en huizen e.a. vastgoed kopen. Stenen vinden ze veiliger dan euros. Marketeers in het vastgoed moeten daar rekening mee houden. Veilige wijken zonder Nafris, zoals de Duitse politie Noordafrikaanse overlastbezorgers noemt. Dat willen de mensen. Dus minder gemengd wonen. Meer cameratoezicht.  Maar ook surveillance en handhaving. Desnoods met eigen burgerwachten.
 
Gaan digitale- en/of reclamebureaus hier ook nog wat van merken? 
Amerikaans onderzoek leert dat nog maar 23% van de    burgers Mainstream media nog gelooft. De rest gaat voor underground media en sociale media. Reclamebureaus moeten de mediastrategie voor hun klanten daarom aanpassen. Binnen 5 jaar is 50% van informatieoverdracht op het web via video. Minder via tekst. Filmpjes worden dus nog belangrijker dan nu al het geval is. Reclamebureaus moeten die knowhow dus in hun netwerk hebben. En creatieve amateurs omarmen. 

We blijven dus ook nog wel even 'last houden' van vloggers en YouTube-sterren?
Yep. Grote (pop)sterren zijn voorbij. Versnipperd sterrendom wordt het.
 
Dat betekent wel dat iedereen uit het niets kan doorbreken, er is nog hoop voor mij :)
Jaaaaaaa! Grijp je kansen!

Daar ga ik me aan vastklampen.
Als je maar geen treitervlogger wordt.
 
Ik ben netjes opgevoed, no worries. Zie jij dit jaar hoopvol tegemoet? Het lijkt een cruciaal jaar te gaan worden, er spelen enkele grote dingen.
Ik ben erg positief over 2017. Grote Dingen. Inderdaad. We zijn bezig met de overgang naar een Oorlogseconomie.
 
Met als positieve noot: de nieuwe Amerikaanse president levert satirici, creatievelingen en media genoeg om uit te putten de komende tijd?
Ik denk dat Trump een van de betere Amerikaanse presidenten kan worden. Er is nog nooit een monument opgericht voor een criticus of satiricus. Het Trumpisme is veroorzaakt door cynische elites en graaikapitalisme.
 
Is er enigszins te voorspellen hoe de verhoudingen straks komen te liggen? Tussen de VS, Rusland, Europa (als dat overeind blijft), Syrië, Turkije enz.
Ik zag een statje van de FED: de 10% rijkste Amerikanen zijn de afgelopen jaren 70% rijker geworden. Middenklasse 25% armer. Arbeidersklasse 30% armer.  Vind je het gek dat de verliezers van de vooruitgang boos worden? Ik vind verkiezingen voorspellen lastig. Gokje: Le Pen wordt het net niet. Wilders wel de grootste maar snel weer nieuwe verkiezingen. Duitsland blijft Merkelstan. Tenzij er nieuwe aanslagen komen. Maar de Duitse regering zal zwak zijn. Ondernemers zullen het allemaal zelf moeten doen. Zo onafhankelijk mogelijk van de politiek. Eigen netwerken prevaleren.
 
Maw: Europa gaat het overleven? 
Europa wel. Euro en EU niet. Na chaotische overgangsperiode komt EEG terug. En een systeem van parallelle munten op basis van de blockchain technologie.
 
Conclusie: We moeten ons allemaal niet zo aanstellen en er gewoon wat van gaan maken?
Juist. Ook over de Amerikaanse president.  Was ons leven door Obama of Bush anders dan nu? Die hysterie van veel mensen vind ik lachwekkend. Get a life!
 
Haha, mooie uitsmijter. 
:’) :’) :‘)
 
Mag ik je tot slot nog vragen waar we het meest van moeten gaan genieten dit jaar? (behalve van dit artikel dus)
Van mensen. Vrienden. Familie. En honden. Die zijn ook lievv. Zoek en vind hoop en troost.