WhatsAppen met Bas Welling

WhatsAppen met Bas Welling

13-01-2017 (09:00) - Appen met

Wefilm heeft een een bijzondere campagne voor Stivoro gelanceerd, waarin het gehakt maakt van de tabaksindustrie. De met gitzwarte humor doordrenkte korte film confronteert Nederland met een vervuilde industrie die voorlopig gewoon haar gang kan blijven gaan. Het was het eerste wapenfeit van Wefilm in 2017. Een veelbelovende start, dus snel even Bas Welling polsen wat er nog meer uit de hoge hoed kan komen dit jaar.  

 
WhatsApp-status: At work
 
Hallo Bas!
He Jaap!
 
Het jaar lekker begonnen, zagen we. 
Jazeker! Rond kerst bereikte de KLM ‘Bonding Buffet’ film, die we met DDB & Tribal maakten, organisch 74 miljoen mensen, dus dat was een bizar mooi resultaat. Maar ik weet niet of je daarop doelt?
 
Wat recenter is gebeurd, blijft hangen hè. Recency effect.
I get it. Dank voor je eerdere complimenten over de tabaksindustrie-film!
 
Meteen met gestrekt been erin in 2017.
Als je echt impact wilt maken moet je niet te subtiel zijn, toch?

Ligt aan de opdracht lijkt me. Als je echt iets wil aankaarten is dit een goede tactiek.
Toen het verzoek vanuit Stivoro kwam zijn we ons gaan verdiepen in de werkwijze van de tabaksindustrie en we vielen van de ene verbazing in de andere. De manier waarop er bewust stoffen aan sigaretten worden toegevoegd om ze zo verslavend mogelijk te maken, de manier waarop ze willens en wetens een ziekmakend en dodelijk product verkopen om zoveel mogelijk winst te maken, het is te absurd voor woorden. Het maakte ons gemotiveerder dan ooit om hier op een creatieve - en niet te subtiele - manier aandacht voor te vragen.

En toch lijkt er wel bewust gekozen voor deze vorm. Het is bijna humoristisch, waardoor de situatie eigenlijk heel schrijnend wordt. Een vorm van (git)zwarte humor haast. Dus ergens misschien wel subtiel, waardoor de boodschap juist keihard wordt.
Klopt, dat was inderdaad de bedoeling. Toen we nadachten over de creatieve insteek zijn veel richtingen de revue gepasseerd. Humor wordt meestal gemeden op dit soort zware onderwerpen. Maar wij vonden het een mooie uitdaging om een humoristische film te maken, die je zo confronteert met de werkelijkheid dat het pijnlijk wordt. Dat was op zo'n onderwerp nog niet eerder gedaan.
 
Mooie paradox. Hoe lang heeft jullie onderzoek naar de industrie geduurd?
We zijn in totaal langer dan een jaar met dit project bezig geweest en zijn behoorlijk diep in de werkwijze van de industrie gedoken. En elke week werd onze verbazing groter. Nog zo'n voorbeeld: terwijl op elk ander product de ingrediënten moeten staan, hoeft dat bij het meest dodelijke product op de markt niet. Bizar toch?

Dat zijn vreemde zaken inderdaad. De verantwoordelijkheid van de overheid?
Die heeft zeker een verantwoordelijkheid. De tabaksindustrie heeft als doel om zoveel mogelijk geld te verdienen. Dat gaat alleen ten koste van 20.000 doden per jaar, en ten koste van 100 nieuw verslaafde kinderen per dag. Daar komt geen verandering in als je hoopt dat de maatschappij of de industrie het zelf maar oplost. Dat vraagt om een langdurig, stevig en meerjarig beleid.
 
Jullie hebben genoeg materiaal voor een volledige aflevering Zembla of Tegenlicht ;)
Haha, zeker.

De lancering van de korte video kwam wel op een goed moment trouwens. Ongeveer tegelijkertijd werd bekend dat artsen 100.000 euro gaan meebetalen aan de rechtszaak tegen vier tabaksfabrikanten.
Klopt. En gisteren kwam de Wereldgezondheidsorganisatie met een rapport waaruit bleek dat roken de grootste vermijdbare doodsoorzaak wereldwijd is. Het momentum voor dit onderwerp is er blijkbaar.
 
Mooie kickstart voor Wefilm dit jaar, laten we het positief bekijken.
Jazeker. Wij geloven bij Wefilm dat je met de kracht van creativiteit en film veel impact kunt maken, en je daarmee de wereld echt een beetje mooier kunt maken. Dit project is daar een goed voorbeeld van: met film kun je een diepe emotie raken, zodat de boodschap bijblijft en de kijker dit verhaal de volgende dag zelf gaat doorvertellen. Zowel online als offline.

En inmiddels is wel duidelijk dat veel klanten die filosofie ondersteunen. Wat staat er dit jaar voor jullie allemaal op het programma?
We hebben momenteel 8 verschillende projecten in productie, dus er komt veel moois aan binnenkort. Daarnaast zijn we ook volop series aan het ontwikkelen, in verschillende genres en voor verschillende platformen. We maakten vorig jaar bijvoorbeeld de 8-delige serie Dochters voor KPN Presenteert, en dat smaakt naar meer. Maar bovenal willen we de impact van onze films op de wereld vergroten met projecten als deze, en daar zijn we op verschillende fronten mee bezig.
 
Ah, lekker multitasken. Klinkt allemaal veelbelovend in ieder geval.
Heb je nog tijd voor een laatste nieuwtje?
 
Voor nieuwtjes maken we altijd tijd Bas.
Goed om te horen Jaap. Door de samenwerking op deze productie en zijn eerdere werk (zoals de serie TOON) zijn we erg overtuigd geraakt van het talent van Beer ten Kate als regisseur. Hij is uniek in zijn soort, jong komedie-talent is in Nederland erg schaars. Daarom ben ik heel trots om aan te kondigen dat Beer een vast onderdeel van ons regisseurs-team gaat worden. Hij zit nu nog in een lange fictie-productie, maar zodra hij daarmee klaar is gaan we volop met elkaar aan de slag.

Oh wauw, mooie aanwinst :) Betekent dat het goed met jullie gaat. Ik neem aan dat je ons een seintje geeft als het zover is? ;)
Beloofd.
 
Fijn! Geniet vooral nog even van alle mooie dingen waar jullie mee bezig zijn. Het lijkt erop dat we dit jaar nóg meer van jullie gaan horen, en daar zijn we blij mee. Hartelijk dank voor je tijd en voor de mooie korte film.
Graag gedaan, tot snel weer!