WhatsAppen met Maaike Vliegenthart

18-11-2016 (11:07) - Appen met

Maaike Vliegenthart is specialist op het gebied van content en PR. Ze gebruikt haar expertise bij haar werkzaamheden voor GR8 Industries, een zusterbureau van Superrebel. Naar verluidt zijn er weinig mensen die zo goed en leuk over PR en content kunnen vertellen als Maaike. Wij zochten contact via de WhatsApp en namen de proef op de som.
 
WhatsApp-status: Statusloos
 
Hallo Maaike.
Hey hallo!

Ben je klaar voor je allereerste WhatsApp interview ooit?
Ik zit er helemaal klaar voor in een prachtige Marcel Wanders stoel. Wel raar voor mij. Normaal schuif ik mensen naar voren voor interviews. 

Een chefkok mag af en toe ook weleens zelf aanschuiven. 
Inderdaad. Dus kom maar op met een sterren interview.

Ik begreep dat ik bij jou moet zijn voor goede verhalen over PR en content. Wat is op dat vlak jouw signature dish (om nog maar even in culinaire sferen te blijven)?
Geloofwaardige verhalen. Ik heb denk ik een sterke bullshit radar. Dus ik zaag merken en organisaties flink door voordat we aan de slag gaan.

Die radar laat je nooit in de steek?
Niet foolproof helaas. Hoewel ik al een tijdje in het vak zit, kan je toch het succes van een campagne niet volledig voorspellen. Ook ik word soms nog wel eens verbaasd. Zeer zeker ook in positieve zin. Pasgeleden nog. De spin-off van de commercial die ons zusterbureau SuperRebel heeft gemaakt. De reacties in media en op social zijn zo uitgesproken. Zowel positief als negatief. Ontzettend boeiend! Dat was de commercial voor Haribo KinderMix.

Jouw radar zei dat dat een bullshitcommercial was?
Neeeee. Juist een leuk verhaal wat klopt. Kids met teksten laten komen in plaats van die als volwassenen bedenken. Iemand anders je verhaal laten vertellen is ontzettend krachtig. Iets wat we op content gebied veel gebruiken. Betekent voor een organisatie wel dat ze wat meer de regie moeten loslaten.
 
Ah, dat is alvast één geheim van succesvolle content. Heb je nog meer trucjes die het proberen waard zijn?
Geen truc, juist het tegenovergestelde. Aandacht moet je verdienen. No short cuts. Wij zeggen: greatness is earned, never bought. God zij dank voorspelt iedereen voor 2017 dat er minder content gaat komen, maar wel hoogwaardiger.
 
Daar was ik inderdaad benieuwd naar. Er zijn enorm veel PR- en contentbureaus. Daar moet een reden voor zijn.
Omdat mensen en merken naast bekend ook geliefd willen worden. GR8 is ontstaan omdat we ervan overtuigd zijn dat je pas echt impact maakt als mensen je in hun hart sluiten. Dat bereik je door opvallende, aansprekende verhalen te vertellen. Door bijzondere relaties aan te gaan, bijv. met ambassadeurs.

Is deze wens ook de oorzaak van het contentoverschot?
Mmm. Ik denk dat je met kwantiteit geen harten veroverd. Denk eerder dat het te veel vanuit de hersenen komt: het proberen te beïnvloeden van algoritmes.
 
Kunnen jullie je in dat geval in tijden waarin de kwantiteit hoog is juist onderscheiden met jullie kwaliteit?
Er is natuurlijk niemand ter wereld die hier ontkennend op zou antwoorden. Weet je wat zo leuk is? We hebben op dit moment zulke leuke, interessante klanten en cases. Mensen die het ook echt anders willen doen. Bijzondere dingen willen creëren. Ik ben er trots op dat we dat kennelijk aantrekken. De goede verhalen schrijven zichzelf dan. Nouja... Bijna.
 
Dus hoe meer troep er is, hoe beter jullie uit de bus komen? ;)
Hoe beter onze klanten uit de bus komen. Ik zet hen liever in de schijnwerpers, dan dat ik er zelf in sta.

Valse bescheidenheid?
Dat is de basis van PR. Ik maak graag de voorzet, dan mag iemand anders het doelpunt maken.
 
Nobel :) 
Wil je trouwens een heel slecht verhaal horen? Het is kennelijk geen Marcel Wanders stoel, maar een Maarten Baas stoel waarop ik zit. The devil is in the detail. 
 
Auwwww, dat gaat terugkomen bij je evaluatiegesprek.
Ik denk eerder dagelijks mijn collega’s kennende.

Zijn dat de voortekenen van scheurtjes in de teamsfeer?
Zeker niet! Ik ben net de wintersport aan het boeken voor team GR8 en SuperRebel. Sankt Anton here we come! Gelijk een tour langs een paar billboards die we daar hebben. Ook een leuk verhaal.
 
Kom maar op met dat verhaal.
Voor SuperRebel KidsGear en More Itz hebben we straks in diverse skigebieden abri's hangen. Hoe leuk is dat? Maar de echte verhalen moeten natuurlijk nog komen, als we geweest zijn.
 
Hoe belangrijk is PR tegenwoordig voor bureaus? 
Eigen PR bedoel je?
 
Ja over het algemeen, het lijkt erop dat ze het zonder PR (bureau) niet kunnen bolwerken.
Ah, ik dacht dat je PR voor onze eigen bureaus bedoelde. Want daar zijn we best succesvol in. Daar geen bescheidenheid :) Ik denk dat veel bureaus niet zo sterk zijn in hun eigen externe PR en communicatie. De kinderen van de schoenmaker...

Wat doen jullie precies zo goed, PR-technisch gezien?
Interviews voor onszelf regelen hahaha. Veel organisaties zijn juist op PR gebied weer bescheiden of zien het potentieel niet. Zijn vaak te hard bezig met de dagelijkse zaken. Maar het is juist zo'n prachtig middel om snel zichtbare resultaten te boeken. Goed meetbaar en met een waanzinnig ROI. 
 
Hehehe, dat is bij dezen bewezen. Gaan er de komende jaren nog veel dingen veranderen op het gebied van PR en content (behalve minder kwantiteit, meer kwaliteit)?
De veranderingen gaan alleen maar sneller. Ik denk dat vakgebieden steeds meer gaan overlappen en we allerlei cross-overs krijgen. Wij combineren bijvoorbeeld social met PR en partnerships. Draait allemaal om earned media. En ik denk dat we steeds meer de doelgroepen zelf aan het woord moeten laten. Influencers, contributors, ambassadeurs, partners. Kortom: meer samen doen. Het lijkt wel een kerstboodschap.

Je weet dat dit betekent dat je ons op regelmatige basis moet bijpraten hè ;)
Met alle liefde.
 
Fijn. En leuk dat je ons wat tekst en uitleg wilde geven. Veel plezier op wintersport, leuk dat jullie als bureaus ook als zusjes met elkaar omgaan :) 
Het voelt als 1 bedrijf ook al zijn we het niet meer. Ik heb de overstap gemaakt, maar zal altijd een SuperRebel blijven. En als je inderdaad ooit nog vragen hebt, just shoot! Ik vind het aan de andere kant ook altijd heel zinnig om feedback of input te vragen aan journalisten like yourself.