WhatsAppen met Melanie Bosveld

12-10-2017 (17:23) - Appen met

De Tikkie app, de opening van nieuwe vestigingen van The Student Hotel, het verzamelen van influencers voor een nieuwe campagne van PUMA, de opening van een nieuwe Volcom-store, en dat alles naast, dan wel gekoppeld aan, het runnen van een eigen bureau. Melanie Bosveld (oprichter/eigenaar Kult&Ace) heeft het er maar druk mee. Momenteel is ze (onder andere) bezig met een kersverse partnership met researchbureau Motivaction en de mediacampagne voor de Grip app voor ABN Amro samen met Cote d’ Azur. Maar eens even appen hoe ze dat allemaal voor elkaar krijgt. 

 
WhatsApp-status: Send me something good
 
Ha Melanie, Jaap hier.
Hi Jaap! Melanie meldt zich. Ik zit klaar!
 
Fijn! Zo, waar te beginnen joh?
Haha, jij bent de baas. Vraag maar raak.
 
Omgekeerde chronologie proberen? ;)
Yes, prima.
 
Dan moeten we beginnen bij de Grip app lijkt me. Paradepaardje?
Yes, de Grip app, dit project voor ABN loopt op het moment. We hebben onderzoek gedaan naar het uitgavenpatroon van Nederlanders als het gaat om kleine uitgaven. En dan met name of ze inzicht hebben in hun kleinere uitgaven. Heel interessant. Meer dan de helft van de Millennials geeft toe geen inzicht te hebben in de kleinere uitgaven zoals biertjes na werk, de wekelijkse boodschappen, het dagelijkse koffietje to go etc. Daarentegen lijken ze wel meer te sparen dan niet-Millennials. Echter, een op de drie transfert het gespaarde geld voor het einde van de maand weer regelrecht terug naar de lopende rekening, haha.
 
Telefoonrekening om te kunnen appen ;)
Precies, en die extra gb's om video te kijken kunnen soms ook aantikken. De Grip app van ABN AMRO geeft automatisch inzicht in je kleine uitgaven per categorie (standaard of zelf in te stellen) en daarmee kan je dus voor jezelf ook beter budgetteren. Zo kwamen wij erachter dat we van de snacks die we per jaar zo tussendoor bij onze buurman Sterk avondwinkel halen, drie weken in een 4 sterren resort op de Malediven kunnen verblijven... oops.
 
Haha, is dat nou reclame voor de snacks van Sterk, voor de Grip app of voor dat 4 sterren resort?
Haha, nou als er iemand van een 4 sterren resort in de Malediven meeleest: we doen graag jullie PR! 
 
Het zou je een hoop tijd schelen als je iedere uiting op 3 fronten kunt inzetten, je hebt nogal wat om handen niet?
Ja, het loopt lekker hier. We zijn druk met onze vaste klanten, die we al vanaf het begin adviseren op Millennial marketing. Dan hebben we het over The Student Hotel (nog geen vestiging op de Malediven), PUMA en Hennessy. Voor PUMA zijn we bezig met een zogenaamde influencer strategie. Ik houd niet echt van die marketing termen, maar het komt erop neer dat we een soort familie rondom het merk bouwen.
 
Ik krijg het idee dat er tegenwoordig een influencer bij betrokken moet zijn om een campagne te laten slagen.
Het communicatieveld is erg veranderd de laatste jaren. Influencers zijn een hype geworden. We geloven wel in influencers, maar niet in de geautomatiseerde vorm die je tegenwoordig veel ziet. Een merk wil 'iets met een influencer', een bureau kijkt naar x bereik en x categorie (bijvoorbeeld fashion) en dan rolt er een naam uit. We zijn van mening dat, als een merk met influencers wil werken, het eerst zelf moet weten wat ze hun doelgroep kunnen bieden. Waar liggen de gemeenschappelijke kernwaarden van het merk en de jonge doelgroep? Dit onderzoeken we middels kwalitatief en kwantitatief doelgroeponderzoek en soms ook trendresearch. De communicatiestrategie van veel merken rammelt en sluit niet meer goed aan op de veranderende consument. Daarom is onderzoek en feeling met de doelgroep belangrijk. Op basis van research en daaruit voortvloeiende strategie, kiezen we gemeenschappelijke kernwaarden. En via deze kernwaarden zoeken we influencers die hierbij passen. Daarbij moeten de influencers ook echt iets met het merk hebben. Ze moeten het tof vinden en we willen dat ze het zelf ook zouden kopen (als ze niet alles gratis zouden krijgen, haha).
Oe, dat is wel veel tekst, he?
 
Behoorlijk, maar wel interessant. Het lijkt een hele eenvoudige manier van marketing: 'kijken welke influencer het beste bij deze uiting past'.
Het is niet zo makkelijk als het lijkt. Een influencer kan veel invloed op je merk hebben, positief of negatief. Het is dus belangrijk de juiste mensen aan je merk te koppelen. We zijn zelf niet zo van de one-offs en vinden het waardevol om op langere termijn met influencers samen te werken. Daarnaast selecteren we influencers niet op basis van een uiting, maar op basis van het merk (zie boven, wel goed lezen, he). Maar er zijn idd bureaus die dat wel doen. Ieder z'n ding.
 
Baseer je de uiting niet op de waarden van je merk?
Uiting leg ik zelf zo uit: is het online, offline, abri, event? Dat is voor ons erg breed en we gebruiken diverse uitingen voor onze merken. Of bedoel je het in de zin van campagne? Anyway, campagnes zijn uiteraard wel gebaseerd op de waarden van je merk :). En die weer op je strategie. En die weer op gedegen onderzoek en kennis van je doelgroep. Aan dat laatste wordt vaak niet genoeg aandacht besteed, dat was ook een van de redenen dat ik Kult&Ace ben begonnen.
 
Duidelijk. Toch blijft het fascinerend, die influencers. Hebben die echt zoveel invloed op Millennials? Vroeger hing je gewoon een poster van je idool boven je bed.
Klopt, had ik ook. Wie had jij? De wereld is veranderd, vroeger had je popsterren en acteurs. Nu ligt de wereld aan onze voeten via internet. Alles is bereikbaar en zelfs je buurmeisje kan een wereldberoemde Insta-ster worden. De influencers van vroeger kwamen tot je via de bladen en tv. Nu kan iedereen een platform, profiel of page beginnen en de wereld bereiken. Er is een overload van mensen die jou kunnen beïnvloeden (influencers dus).
 
Voornamelijk voetballers, jij?
Johnny Depp :)
 
Had ik kunnen weten. Afijn, genoeg ouwelullenpraat (auw), hebben we de Tikkie app aan jou te danken?
Maar think about it... vroeger werden ook trends gecreëerd binnen je eigen vriendengroep - de stoerste jongen op school had een Levi's, dus iedereen droeg een Levi's. Wat dat betreft is er niet zo veel veranderd. Alleen de communicatietechnieken zijn verbeterd. Helaas niet, maar het is wel aan ons te danken dat je er misschien over gelezen hebt. Ik vind het een fantastische app en wilde dat we het hadden bedacht, haha. Deze campagne hebben we via Brandbase, een bevriend bureau gedaan.
 
Het was een revolutie joh. Kan de grip app die status ook bereiken?
Ik denk dat er in de 'traditionele' financiële sector nog veel ruimte is om de jonge mensen te bereiken. Er komen steeds meer frisse, jonge initiatieven op dat gebied.
 
Veel online banken, niet?
We zitten qua PR-waarde er al bijna overheen! Maar natuurlijk ligt het ook aan hoe groot de behoefte is aan het product. Ik denk dat de Grip app voor veel mensen een toegevoegde waarde kan zijn en het je ook echt geld kan besparen. Ook wel. Ik denk dat de sector momenteel flink in beweging is wat dat betreft. Tikkie en Grip waren te gekke projecten, we zouden graag met meer innovatieve, online producten meedenken.
 
Is dat een open sollicitatie?
Ja :) Grip en Tikkie waren best recent. Gaan we chronologisch nog verder terug, hahaha :).
 
Laten we alles daarvoor onder de noemer: 'Hoe hou je dit alles in godsnaam vol?' doen.
Ik was gister toevallig bij een collegabureau, en een van de partners zei: wij doen dit met zijn drieën, hoe doe je dit in godsnaam alleen?
 
Een gezonde gedachte dus ;)
Maar dit is wat me gelukkig maakt. Ik was te eigenwijs om met een partner of investeerder te beginnen, en dat kost me waarschijnlijk 10 jaar van mijn leven. Maar wel een leuk leven without a dull moment. We hebben deze week ook weer een nieuw partnership gesloten toevallig, de champagne was net op toen je appte. Ik weet dat ik bijvoorbeeld kwalitatief onderzoek niet zelf kan doen (kan wel, kost te veel tijd, energie en geld), en we hebben een mooie partnership met Motivaction gesloten.
 
Stress kan je ook 10 jaar van je leven kosten ;) Betekent het partnership dan ook dat je het zelf iets rustiger aan kunt doen?
Zo combineren we kennis en inzichten over de jonge doelgroepen. We werken met superleuke designers, ondernemers, experts... ik doe niet alles alleen. Nee, hoor, we krijgen het waarschijnlijk alleen maar drukker, haha. Ik wil er de komende maand 2 collega's bij zoeken, zodat we de komende drukte weer goed kunnen opvangen. Maar zoals ik al zei: altijd in beweging, altijd aan het werk met leuke mensen, en dat maakt het hebben van een Millennial Consultancy leuk (en uit te houden, haha).
 
Neem je wel af en toe je rust Melanie? We willen nog wel even van jullie werk blijven genieten ;)
Als jij die 4 sterren klant op de Malediven kan regelen, dan hebben we een deal! ;) 
 
Alleen ik mee mag. Laat ik je tot die tijd vooral niet te lang meer ophouden. Mag ik je hartelijk danken voor je tijd (ondanks het drukke programma)?
Hahaha, uiteraard. Ik moet er ook weer vandoor helaas. Harper's Bazaar netwerkborrel. Hashtag entrepreneurslife. Graag gedaan, ik vond het erg gezellig. Jij ook bedankt en good luck! See you on the Maldives. ;)
 
Ciao!