WhatsAppen met Patrick van Haperen

26-06-2016 (21:41) - Appen met

Patrick van Haperen is creative lead van Red Urban, maar was dit jaar ook als jurylid actief in Cannes. Waar hij in 2015 zelf nog prijzen in ontvangst mocht nemen op het Lions Festival, mocht hij ze dit jaar zelf toewijzen, in de categorie Direct. Wij spraken hem afgelopen vrijdag via de WhatsApp, twee dagen nadat hij weer in Nederland was gearriveerd. 

WhatsApp-status: bliksem-emoticon
 
Ik ben online!
 
Top! Hoe is het?
Ja, goed! Blij om weer terug te zijn in Nederland.

Geen heimwee?
Zeker niet. Cannes is nog een overload aan creativiteit. Dat moet je echt even laten bezinken. Het was overigens ook wel fijn om voor de echte drukte weer weg te gaan.
 
Wat is er zoal blijven hangen van het creatieve avontuur?
Teveel van zo’n ervaring moet je echt even ‘digesten’. Als ik even top of mind iets moet zeggen, denk ik toch wel gewoon het niveau van het werk algemeen.
 
Geen werk wat eruit sprong voor jou?
Ja, enorm veel en erg gevarieerd werk zelfs. Sowieso de Grand Prix winnaar ‘The Swedish Number’ van het bureau INGO.
 
Naast al het mooie werk bekijken nog tijd gehad om leuke dingen te doen?
Maar ook andere cases die onderaan de shortlist stonden of zelfs net niet. 
Haha. Sorry, die app ging tegelijkertijd. Om even af te maken: Cases zoals X-Ray Cast van Anchor Milk en Saving Africas Last Wild Rhinos, By Poisoning Them.

Hahaha ja, laten we dat proberen te vermijden in het vervolg
… voor Rhino Rescue Project. https://vimeo.com/163208298.

Weet je ook waarom deze cases het niet gehaald hebben?
Veel werk en geen tijd voor de fun stuff helaas!
 
Helemaal niets leuks gedaan?;)
Het niveau was erg hoog dit jaar. En de organisatie stuurde liever aan op cases gemaakt voor een adverteerder i.p.v. voor een goed doel. Dus zo’n Saving Africas Last Wild Rhinos, By Poisoning Them-case gaat dan nog wel op voor zilver, maar goud was lastig.
Een beetje dan ;) Maar dat is meer borrelen/eten met de juryleden en het openingsgala (best een saai gebeuren overigens). Dus geen mooi Jonge Honden, MMMM of Sizzer feest dit jaar.
 
Jammer. Volgend jaar maar geen jury meer?;)
Het feesten is leuk, maar ik wist waarvoor ik tekende. Jureren in Cannes was echt een van mijn mooiste en waardevolste ervaringen in de reclame. Voor geen goud zou ik dat willen missen en ik zou het zo weer doen!
 
Heb je er iets in het bijzonder van opgestoken?
Ja, ik kijk nu wat breder dan alleen vanuit een Nederlandse point of view naar cases. Een soort van helicopterview. Dit vooral dankzij de meningen van mijn 24 collega-juryleden met allemaal andere nationaliteiten en ervaringen.

Klinkt alsof je het mooi hebt gehad Patrick. Is er een kans dat ik nog ergens wat zon kan vinden als ik weer terug ben in Nederland?
Nee, je hebt meer kans om een Cannes Lion te winnen ;P.
 
Je onderschat mijn creativiteit;) Heb je nog een mooie boodschap voor onze lezers voor we virtueel afzwaaien?
De shortlist halen is echt al een enorme prestatie in Cannes. Dus hulde voor Nederlandse Campagnes zoals Pridestream van N=5 en Toy or Toxic van Lemz.
Nog één laatste ding. Laten we volgend jaar met meer initiatieven zoals OrangeLions en 'Embassy of Dutch Creativity’ komen. We moeten ons echt meer als Nederland etaleren daar in de Côte d’Azur. Doen we dat ‘united’, dan maken we meer kans!
 
Ik denk dat men daar hard aan gaat werken.
Ik hoop het!

Hartelijk dank voor het beschikbaar stellen van je tijd.
Natuurlijk! Jij veel plezier nog even in Cannes!

En succes met het verwerken van al dat moois. Dank!