WhatsAppen met Roland Tameling

26-09-2017 (12:02) - Appen met

De autowereld is een wereld op zich. Ronkende motoren, heftige circuits, het wonderlijke landschap dat schuilgaat onder de motorkap, maar ook duurzaamheid maken deel uit van deze wereld. Kennelijk valt er genoeg te ontdekken, want Nederland is weer een automagazine rijker: Autocar komt overwaaien uit het buitenland. Robert van der Ham’s Currus Media strikte de nodige (auto)journalistieke zwaargewichten, waaronder hoofdredacteur Roland Tameling. Hij klom voor ons in zijn WhatsApp-toetsenbord. 
 
WhatsApp-status: Tijdelijk nummer, tot 11 oktober. 
 
Ha Roland, Jaap hier.
Ha Jaap, goedemorgen. Steekt u maar van wal hoor! ;)
 
Goedemorgen. Fijn! Onbezorgde morgen, deze morgen?
Zeker, vol met plannen en lekker aan de slag. We hebben er zin in!
 
Dat klinkt alsof je er vertrouwen in hebt. Is dat ergens op gebaseerd? ;) 
Op ons team, om te beginnen. We werken bij Autocar Nederland (en Currus Media, de nieuwe uitgeverij) met een compact team met mensen die weten waar ze het over hebben en overal kansen zien. Er is geen 'ja, maar...' en dat is een heerlijke mentaliteit, we gaan allemaal voor elkaar door het vuur en krijgen zo echt al hele tastbare dingen van de grond. En dat terwijl we pas net begonnen zijn...
 
Daarmee doel je met name op Joe van Burik, uitgever Robert van der Ham en (uiteraard) jouzelf?
Zeker, maar ook op Thijs Dorreboom die ons strategisch helpt, Mariska Bekendam die ijzersterk is met evenementen en marketing en radio/autosportheld Rick Winkelman waarmee we podcasts gaan opnemen. En zo zitten er nog wat verrassende en getalenteerde namen in de pijplijn, waarover later meer.
 
Cliffhanger, sterk. Je had het over tastbare dingen van de grond krijgen. Wat krijgen jullie van de grond dat andere autobladen niet van de grond krijgen?
Neem ons launch event van afgelopen vrijdag, waarbij we meteen de nieuwe racegame Project Cars 2 hebben gelanceerd. Een live evenement waarbij de beste simulatieracers van Nederland raceten tegen prominente karters, influencers en BN'ers. In de karts van Bleekemolens Race Planet én in de nieuwe game. Daarvoor werken we nauw samen met e-sports organisatie ESL Benelux, Bleekemolen en touroperator Ticket plus Travel, die meteen Formule 1-weekends voor de winnaars mogelijk hebben gemaakt. Dat zie ik weinig andere partijen doen en dat blijft ons doel; via toffe evenementen zorgen dat we mooie dingen kunnen doen voor ons publiek.
Een ander voorbeeld daarvan is dat we automobilisten zoals jij en je buurman - in onze ogen de échte auto-experts - consequent zelf achter het stuur zetten. Zo gaat deze week al een lezer mee naar de introductie van de nieuwe Opel Grandland X in Duitsland en reizen we in oktober af naar Barcelona om een Autocar-volger te laten rijden in de nieuwe Seat Arona. Die mensen selecteren we heel nauwkeurig op het type auto dat ze nu rijden, zodat zij hele zinnige dingen kunnen zeggen over het nieuwe model. Waarom zou ik als autojournalist alleen maar mijn mening zenden, terwijl de mening van de autokopers minstens zo relevant is? Zo niet relevanter, want iemand die nu bijvoorbeeld een Opel Astra rijdt weet maar al te goed waar de volgende generatie Astra aan moet voldoen. Zo krijgen we de meest eerlijke autotests die je kunt voorstellen. Dat is typisch Autocar. Het mooie is: iedereen kan zich daarvoor aanmelden via autocaronline.nl, zo willen we uiteindelijk het grootste testteam van Nederland maken.
 
Dat is een half boekwerk op de WhatsApp joh. Denken jullie veel extra abonnees binnen te halen door de focus op games?
We hebben dan ook een hoop te vertellen, Jaap... Het grappige is dat iedereen denkt dat we 'vooral een blaadje gaan maken'. Dat is dus niet zo, het maandelijkse magazine is vooral een mooi cadeautje aan jezelf of een andere autoliefhebber. Door de focus op games (naast de andere onderwerpen) bereiken we niet alleen een jonger publiek, het zorgt ook voor veel betrokkenheid bij Autocar Nederland. Dat merken we nu al. We nemen alle soorten publiek heel serieus, en die vibe is heel belangrijk.
 
Kennelijk is er nog genoeg publiek te vinden. Hoe zit het met de populariteit van de autowereld? 
Wat bedoel je precies?
 
Nouja, kennelijk is er nog genoeg interesse in de autowereld, anders begin je geen nieuw magazine. Betekent dit dat de populariteit van de autowereld niet afneemt, of misschien zelfs wel toeneemt?
Ik denk wel dat hij toeneemt, al was het alleen al omdat er veel gaat gebeuren. In de autowereld zijn twee belangrijke veranderingen aan de gang: aan de ene kant verandert er technisch veel de komende tijd (elektrisch rijden, autonoom rijden, connectiviteit) maar ook aan de consumentenkant - dus jij en ik - zien we een verschuiving. Wereldwijd verandert het 'bezit' van een auto steeds meer in 'gebruik'. Met deelauto's, private lease, autobezitters die steeds flexibeler willen zijn in hun mobiliteit. Dat wordt dus een interessante tijd, maar wij weten zeker dat er genoeg mensen zijn en blijven die auto's en autorijden bovengemiddeld leuk of interessant vinden.
 
Dragen de ontwikkelingen op het gebied van games en de populariteit van F1 hier ook aan bij?
Zeker, autosport is hot en games worden alsmaar beter. Het online gamen is ook zo'n grote wereld, ik van nog steeds van de ene verbazing in de andere.
 
Kruip je zelf nog regelmatig achter het (virtuele) stuur, of is daar geen tijd meer voor?
Graag zelfs! Dat is en blijft mijn favoriete plek, en ik vind het maakproces ook veel te leuk om alleen maar binnen te zitten. Ik wil juist heel graag met het publiek en de auto's aan de slag en mooie verhalen vertellen. Kom maar op! 
 
Ik hoef eigenlijk alleen nog maar te weten wat de grote blikvanger is in de eerste Autocar.
Het magazine, bedoel je? Dat ga ik nog niet verklappen. Vooruit, één tipje van de sluier: bereid je voor op vijf mannen, drie occasions en een café. Onder andere. Laten we tegen die tijd nog eens contact hebben, en kom gerust eens langs in Aalsmeer Jaap.
 
Leuk Roland, hou ons vooral op de hoogte!