Column: Jaap Grolleman in Cannes (2)

21-06-2012 (08:18) - Bureaus

‘Het is woensdagochtend in Cannes’, type ik als eerste vanuit de Microsoft lounge. Inmiddels zijn er al drie festivaldagen voorbij. Een terugblik op de eerste helft van de week:
 
Het vertrek voltrok zich op het Stadionplein, nadat de groep kortstondig bij de Febo onderdak had gezocht voor de regenbui; een schril contrast met dat wat in het vooruitzicht lag. Onderweg las ik 'Het leven is vurrukkulluk' van Remco Campert en ik kon niet anders dan instemmen. Het verhaal van Boelie, Mees en Panda wordt meermaals onderbroken door goodies van sponsoren, een voorstelronde en pauzes voor de chauffeur. Avondeten op een parkeerplaats had iets poëtisch; een groep jonge creatieven met salades en verregende servetjes schuilend onder een boom.
 
Arrivee destination: een luttele twintig uur na vertrek op zaterdagmiddag - passen halen en het strand op, maar het echte feest (festival) begon pas zondag.
 
De aftrap met goviral was een verhaal over ‘generation digital’, vol weetjes die we eigenlijk al wisten, aangezien het over ons ging. Uitspraken (van Rene Rechtman) als: 'social content is the future'. Hmmm. Het open-deuren spervuur ging eigenlijk een groot deel van de week door. Misschien weten we gewoon al een boel, maar zelfs Leo Burnett zet een loze zin als 'Creativity can transform human behavior' op hun laatste slide, en ik zag zelfs een poster met 'It's all about relations'.
 
Ja.
 
Echter; wat overblijft zijn gelukkig een hoop geweldige seminars.
 
Heldere taal van Matt Elek van VICE: 'People don't like brands, but they do like friends.'
 
Zo ook de tegendraadse lezing van Thenetworkone voor onafhankelijke bureaus. Tom Beckman van Prime: 'Media is not the message - business is the message.'
 
Denkvoer van Roon Kang tijdens de TED- lezing: 'Think about the workers at Apple, who made their lives more complicated, to make the iPhone, to make our lives more complicated.'
 
En zo had Mindshare ervoor gezorgd dat auteur Fedrik Haren op het podium stond, wat veel op cabaret leek, maar wel met hele goede inhoud over mondiale bedrijven. 'The new MINI-company is a global company. It's cosmopolitan, not connected to England or Germany. What would be the point of that anyway?'
En
 
'Rovio, who made Angry Birds, don't call themselves a Finnish entertainment company. They just call themselves an entertainment company. Adding Finnish in front adds nothing, it only limits. That might have made them the most popular app in Finland, now their games are downloaded a billion times worldwide.'
 
En
 
'The official language at Volvo is not UK-English, or American-English, or formal-English. It's bad English, so that all employees can speak to each other. If an American is talking in difficult words to a Korean, he's not staying with the official language.'
 
SapientNitro vergeleek 'global brands' met 'global celebrities', waarin Daren McColl uit de reclamewereld hele sterke argumenten uitwisselde met acteur Omar Epps.
 
Epps: 'Brands can't match celebrity authenticity. Brands are just companies, celebrities are human.'
 
McColl: 'The top five brands spend more on innovation than the top twenty celebrities can earn.'
 
Epps: 'Celebrities might not be the innovators, but they do set trends.'
 
JWT had een geweldige seminar met drie 'wizzkids'. Adora Svitak, een 14-jarige auteur en TED-spreker:  'Not knowing is good. When I was even younger I was not scared of speaking for big audiences, because I didn't know it was supposed to scary.'
 
Verder ging veel over mobiel gebruik, wat voor dit jaar het thema lijkt. Wat me doet denken; sinds een aantal jaren heeft 'advertising' al z'n plekje in de slogan opgegeven voor 'creativity', maar met alle aandacht voor technologie wordt het Cannes Lions haast een tech-festival. Wat prima is overigens, aangezien technologie voor veel verandering zorgt op dit moment.
 
Bovendien was het goed te zien dat Azië goed vertegenwoordigd was. GroupM uit China kwam met duizelingwekkende cijfers. Bessie Lee: 'One out out five smartphones is sold in China.' En Joe Chen, van RenRen (China's grootste sociale netwerk) had een mooi inzicht met: 'The poorer a country is, the more time they have to kill - and so instant messaging is huge in China.' Hij heeft het hier dus wel over de bewoners, niet over het land zelf. Ook hadden ze het over de 1-kindregel, waardoor jongeren zich sneller eenzaam zijn, wat voor heel veel activiteit op social media zorgt. 
 
Voor China zal het vast niet de eerste keer in Cannes zijn, maar wel voor Zuid-Korea, die het over het fenomeen K-POP hadden (Koreaanse popmuziek). De band 2EN1 ging zelfs onverwachts optreden, wat een boel Koreanen wild maakte. Korte zinnen uit hun presentatie: 'Encourage self-expression. Go from one theme to diversity and from liking to doing. Be a dear friend, instead of a hero.'
 
En
 
'Brands maybe should let down their perfect attitude and become more human, more personal.'
  
Ook India was aanwezig, wat ik geweldig vind. In maart heb ik er twee weken doorgebracht (verslag) , en ook Lowe + Partners bezocht. Die stonden nu op het grote podium. Net als China begonnen ze met cijfers. Zo zal in de toekomst 1 op de 6 personen uit India komen. 12,000 inzendingen in Cannes dit jaar komen uit India, en de mannen Shekhar Kapur en Balki grapten nog wat met 'When Spiderman Six comes out, he's going to be played by an Indian.'
 
Kapur ging verder over het verschil van India en de rest van de wereld: 'We appreciate difference, often a little too late.'
 
Balki over reclame in India: 'So many things that work in our country don't make sense to the rest of the world. But that's culture, and it's the same for any place.' 
 
Los van de lezingen (waar ik zo'n twintig van heb gevolgd), zijn er ook workshops, masterclasses en forums (allemaal eentje meegedaan). Dan staat hier nog een enorm gangwerk van tentoongesteld werk, waar we ons zo in gaan bevinden, met een rondleiding gevestigde creatieven uit Nederland en België. Daar ga ik nu gauw naar toe ook.
 

Au revoir. 


Jaap Grolleman

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch