34 SpinAwards, KLM wint Grand SpinAward

20-04-2017 (22:04) - Bureaus

Tijdens de SpinAwards Night mochten 34 winnaars op 20 april een ring in ontvangst nemen. De meest prestigieuze ring, de Grand SpinAward, werd in de wacht gesleept door KLM Royal Dutch Airlines.


Niet eerder in de geschiedenis van de SpinAwards was er zo’n grote variëteit bij de winnaars. Een recordaantal verschillende opdrachtgevers, makers en bureaus dongen mee naar de prijzen, waarbij vooral de opdrachtgevers en de publieke omroep dit jaar domineren. Nieuw dit jaar waren drie extra categorieën: E-Commerce, User Experience en Digital Celebrity. De SpinAwards Night was tevens de grand finale van de internationale Young Talent competitie met studententeams uit binnen- en buitenland.


Digital Celebrity

De Digital Celebrity snapt als geen ander hoe je groot wordt en blijft met digital, maar ook hoe je digital inzet om grenzen op te zoeken en te doorbreken. De eerste genomineerden in deze nieuwe categorie waren: Anna Nooshin, Hardwell, Nikkie Tutorials en Tim Hofman. Winnaar Hardwell is de eerste dance-artiest die via blockchain technologie online muziek verkoopt en de rechtenverdeling regelt. Hierdoor gaat het innen en uitkeren van royalties veel sneller dan wat nu praktijk is bij organisaties als Buma/Stemra.


Grand SpinAward

De prijs der prijzen ging naar KLM Royal Dutch Airlines. De jury met daarin alle juryvoorzitters, koos voor het bedrijf “met een onverschrokken houding ten aanzien van verandering en innovatie”. KLM heeft dan ook in de ogen van de juryvoorzitters het afgelopen jaar het meest betekend voor het digitale landschap en het digitale denken in het algemeen. De KLM is de meer dan terechte winnaar van de Grand SpinAward 2017.


Young Talent

In aanloop naar de SpinAwards Night vonden op 18, 19 en 20 april de internationale Young Talent Finals plaats. Tien teams van studenten uit binnen- en buitenland streden om de Young Talent SpinAwards. Ze werden bijgestaan door coaches om hun concept verder aan te scherpen. Het goud was voor Play Attention, van Carlijn Bijlsma en Tom Sibma, het team van de Willem de Kooning Academie. Play Attention is een prachtig concept dat werd geboren uit een dodelijk verkeersongeluk. Het team werkte nauw samen met een producent van verkeerslichten en de Gemeente Rotterdam en bedacht een unieke oplossing om het gebruik van smartphones in het verkeer terug te brengen. Zilver was er voor PIC (Platform for Interactive (ex)Change) van Zena Moore en Esther Frimpong (Manchester School of Art). Het tweede zilver ging naar Round and Pay, gepresenteerd door Sharif Kandil van Hogeschool Utrecht.


De complete lijst winnaars van SpinAwards 2017:

Website

Zilver, iFly KLM Selections, KLM Royal Dutch Airlines, Born05
Zilver, The Netflix of e-learning in hospitality, Lobster Ink, Brain Agency
Zilver, The Royal Family, Royal Canin, DDB & Tribal Amsterdam, MediaMonks
 

E-Commerce
Zilver, Greenwheels, Greenwheels, Achtung! mcgarrybowen
Zilver, Online huizen kopen BPD, BPD, TamTam (part of Dept)


Digital Campaign

Goud, Doritos VR Battle, Doritos (Pepsico), Fitzroy, OMD, Capitola
Goud, Heineken Go Places, Heineken Nederland, Cloudfactory, Wefilm, Superhero Cheesecake


Social Media

Goud, Iris, KRO-NCRV
Zilver, Zappmissie Live Escape Game, KRO-NCRV


Mobile

Zilver, Interactieve app voor CliniClowns, CliniClowns Nederland, Greenberry
Zilver, Terug Naar De Dino’s Met Freek Vonk, Albert Heijn, &samhoud, Little Chicken Game Company
Zilver, Tikkie, ABN AMRO, ABN AMRO


Game

Zilver, Multi Mobile Adventure, Tele2, CODE D’AZUR
Zilver, Zappmissie Live Escape Game, KRO-NCRV


Next TV & Film

Zilver, #BOOS, BNN-VARA
Zilver, Heineken Go Places, Heineken Nederland, Cloudfactory, Wefilm, Superhero Cheesecake


Digital Service Idea

Goud, Messenger service by KLM Royal Dutch Airlines, KLM Royal Dutch Airlines, KLM Royal Dutch Airlines
Zilver, Heineken Biertegoed, Heineken Nederland, Magneds, TBWA\Neboko, Starcom, Boomerang Create


Design

Zilver, Heineken Go Places, Heineken Nederland, Cloudfactory, Wefilm, Superhero Cheesecake
Zilver, iFly KLM 50, KLM Royal Dutch Airlines, Born05


User Experience

Goud, Helping Heart, ABN AMRO, N=5, MediaMonks
Zilver, Greenwheels, Greenwheels, Achtung! mcgarrybowen


Content

Zilver, #BOOS, BNN-VARA, BNN-VARA
Zilver, STEDELIJK X, Stedelijk Museum Amsterdam, Buutvrij for life


Media

Goud, IRIS, KRO-NCRV
Zilver, Heineken Biertegoed, Heineken Nederland, Magneds, TBWA/Neboko, Starcom, Boomerang Create


Innovation

Zilver, Helping Heart, ABN AMRO, N=5, MediaMonks
Zilver, Messenger service by KLM Royal Dutch Airlines, KLM Royal Dutch Airlines, KLM Royal Dutch Airlines
Zilver, The Next Rembrandt, ING Nederland, J. Walter Thompson Amsterdam


Young Talent

Goud, Play Attention (Willem de Kooning Academie)
Zilver, PIC: Platform for Interactive (ex)Change (Manchester School of Art)
Zilver, Round and Pay (Hogeschool Utrecht)

 

Media

Marketing

Economisch