Baanbrekend onderzoek over 50-plus

24-04-2017 (09:00) - Bureaus

50-plusmarketing gooit vijftigers op één hoop met zestig-, zeventig- en tachtigjarigen. Terwijl vijftigers nog lang niet klaar zijn voor een rollator, sta-op stoel of gehoorapparaat. MARE nam een deepdive in deze doelgroep, kreeg inzicht in de realiteit van vijftigers en marketingkansen die daarbij horen.


Samen met Delta Marktonderzoek introduceert MARE een diverse en interessante doelgroep, die nu vaak over het hoofd wordt gezien. In ‘HELLO QUINTASTICS - De vele gezichten van vijftigers’ lees je de inzichten en concrete tips en tricks om ze in het hart te raken. 

mismatch
MARE signaleert een mismatch tussen de doelgroep geboren tussen 1956 en 1970, en huidige 50-plusmarketing, die behoorlijk achter de feiten aanloopt. Vijftigers staan nog volop in het leven, kijken over het algemeen nog niet uit naar hun pensioen en zitten nog vol plannen voor de toekomst. 44% van de Quintastics heeft nog thuiswonende kinderen, 70% is actief op sociale media en 36% zegt niet meer zonder smartphone te kunnen. 

‘Verloren Generatie’
MARE’s Quintastic onderzoek en bijbehorend boek geven een frisse blik en handvatten om deze ‘Verloren Generatie’ kansrijk te benaderen. In samenwerking met Delta Marktonderzoek definieert MARE bijvoorbeeld 5 mindsets gebaseerd op het model van Carl Jung, waarmee marketeers de ondervertegenwoordigde Quintastic segmenten kunnen bereiken. 

MARE pleit voor een streep door traditionele 50-plusmarketing met als alternatief een positieve aanpak die aansluit bij de huidige belevingswereld van Quintastics. ‘Vijftig is het nieuwe vijftig, en dus niet veertig’ of dertig’, aldus MARE. Zoek het spanningsveld op die vijftigers ervaren, want juist daar waar het wringt, liggen golden nuggets verstopt die als basis kunnen dienen voor een relevante en future-proof Quintastic benadering.

 


Media

Marketing

Economisch