Candid Group neemt mediabureau M2Media over

13-12-2017 (08:00) - Bureaus

De Candid Group uit Amsterdam heeft M2Media overgenomen. Door de overname heeft het grootste onafhankelijk media- en marketingnetwerk van het land een schaalgrootte bereikt waarmee het de concurrentie met grote buitenlandse bureaus aankan in de strijd om Nederlandse merken.


M2Media uit Hilversum kwam onlangs nog in het nieuws toen het via een Europese aanbesteding Schiphol als klant binnenhaalde. Het bureau heeft bekende klanten als hotelketen Bilderberg, BOVAG, COOP, Monuta, Vereniging Eigen Huis en VGZ en kent dit jaar een omzetgroei van 30 procent. In de lijst van 100 beste zakelijke dienstverleners van Nederland, die magazine MT elk jaar in samenwerking met de Erasmus Universiteit publiceert, staat het bureau al twee jaar achtereen op de eerste plaats in de categorieën media-advies en marketingadvies. Ook in het Adformatie Kerstrapport staat het bureau in de top 5.

netwerk

Volgens CEO Gérard Ghazarian van de Candid Group past M2Media perfect bij de andere labels van de groep. ,,Wij streven ernaar om de beste en grootste onafhankelijke mediabureaus bij elkaar te brengen in één netwerk om samen beter Nederlandse merken en bedrijven te kunnen bedienen,” legt hij uit.
Oprichters en eigenaren Nico Hilhorst en Bert van Grieken van M2Media delen die visie. ,,Wij geloven erg in een Nederlands netwerk waardoor je met een grotere capaciteit ook naar grotere klanten kunt gaan,” stellen ze. ,,Dit voelt ook meer als samengaan dan als een overname of verkoop.”


Betere onderhandelingspositie

Door de toetreding van M2Media groeit de Candid Group opnieuw in omzet, medewerkers specialismen en schaalgrootte. Dat zorgt voor gegarandeerde continuïteit en een betere onderhandelingspositie naar klanten en exploitanten. Kleinere bureaus kunnen soms niet meedingen naar aanbestedingen of pitches omdat ze die schaalgrootte niet hebben. In dat geval winnen grote buitenlandse bureaus. ,,Maar die zijn vaak niet onderscheidend en zijn niet gefocust op de Nederlandse markt, waardoor klanten zich ondergewaardeerd voelen,” aldus Ghazarian. ,,Er is geen ander onafhankelijk netwerk dat deze positie kan claimen. We hebben in Nederland zulke mooie merken. Nu hebben we ook een netwerk dat hen een thuisbasis biedt.”

 

Meeste ondernemende netwerk

De Candid Group is inmiddels het grootste onafhankelijke Nederlandse netwerk van media-, marketing- en communicatiebureaus. ,,Maar dat we de grootste zijn is niet eens zo belangrijk. Het gaat er vooral om dat we het meest ondernemende netwerk van Nederland zijn,” stelt CEO Ghazarian. ,,Er is geen ander netwerk waar zoveel ervaren ondernemers zitten. We stimuleren dat ook binnen de groep. Als medewerkers goede, innovatieve ideeën hebben, dan financieren we dat en geven wij hun de ruimte om mee te ondernemen.” Ghazarian vervolgt: ,,Het is onze missie om merken te helpen duurzame rendabele relaties met hun doelgroepen op te bouwen. Door een optimale afstemming van onze media, content, tech- en datadiensten  kunnen wij efficiënt de verbinding maken tussen consument en merk. En ik ben ervan overtuigd dat dit alleen werkt in een omgeving waar ondernemen centraal staat en waarbij het gaat om merken die zich expliciet focussen op de Nederlandse markt.”

 

Challenger brands

M2Media voegt zich binnen de Candid Group naast andere bekende mediabureaus als Stroom, Head to Head en BBK. Net als de andere merken richt het zich onder meer op Nederlandse challenger brands, merken die de tweede of derde grootste zijn in hun branche en de nummer één willen worden. M2Media onderscheidt zich nadrukkelijk op het gebied van service excellence. 


Data en privacywet

De groep is erop gefocust zijn voorsprong in innovatie en data-technologie de komende jaren verder uit te bouwen. Zowel voor klanten als aangesloten bedrijven. Zo worden data en vooral data-analyse steeds belangrijker. Ook komt de nieuwe privacywet AVG eraan, die adverteerders, marketeers en exploitanten voor grote uitdagingen stelt. Met name omdat er een tekort is aan tech-specialisten. Ghazarian: ,,In het kader van digitale transformatie en om aan deze marktbehoefte te voldoen gaat de Candid Group hier actief in investeren. Als eerste met SmartBids, een artificial intelligence (AI) tool. Binnen SmartBids gaat Candid Group de uitdagingen die merken hebben rondom het upscalen van programmatic prestaties, performance en optimalisatie oplossen.”
CDO - Youri van der Mijn: ,,Ook is de Candid Group het enige netwerk dat officieel IAPP-gecertificeerd is en al klaar is om klanten te helpen bij het implementeren van de nieuwe AVG/ GDPR privacyregels. En dankzij de aansluiting op het programmatic ecosysteem van AppNexus zijn transparantie en ‘price accountability’ geborgd.”

De klanten van de bij het netwerk aangesloten bureaus profiteren van kostenbesparingen en technische knowhow op het gebied van programmatic en automated trading. ,,Het is niet voor niets dat partijen die data veilig en commercieel willen benutten een onafhankelijke partij als AppNexus kiezen in plaats van bijvoorbeeld Google,” aldus Ghazarian.

 


Media

Marketing

Economisch