Can't Sell, Won't Sell: hoe de reclame-industrie stopte met verkopen

03-08-2021 (17:21) - Bureaus

Can't Sell, Won't Sell: Advertising, Politics and Culture Wars is een explosief nieuw boek van meervoudig Cannes Lions-winnaar Steve Harrison, die betoogt dat de Britse reclame-industrie haar kerndoel van verkopen heeft opgegeven ten gunste van het bepleiten van een cultureel links georiënteerde sociale agenda.
 
Steve Harrison: "De rol van reclame is het genereren van vraag, groei en winst - maar dit commerciële doel is vervangen door een sociaal doel. De verkoop van producten komt op de tweede plaats - nu is het doel van reclame het wereldbeeld van de consument te veranderen. Maar dat is niet onze rol, en we vervreemden van een cultureel conservatieve mainstream door te proberen onze verdeeldheid zaaiende, progressieve opvattingen aan hen op te leggen." Het verkopen van producten is volgens Harrison een verre tweede; nu is het doel van reclame het wereldbeeld van de consument te veranderen.
 

vakpers is spreekbuis

Harrison stelt dat deze opvattingen worden gepusht door een kleine kliek van carrièremakers en activisten die de instituten van de reclame en de topbureaus in Londen hebben overgenomen. "De vakpers stuurt e-mails met de boodschap dat winst zonder doel geen waarde heeft en fungeert als spreekbuis van een verstikkende monocultuur die wordt opgelegd aan een ooit briljante creatieve industrie. "Greenwash en wokewash worden aangemoedigd door de industrieprijzen shows. En er worden prijzen uitgereikt aan campagnes met een sociaal doel die niet veel meer zijn dan pr-zwendel."
 
Recent is het voorbeeld van Brewdog (beroemd om zijn controversiële "FUCK YOU CO2"-billboards) en de vernietigende open brief van ex-werknemers waarin vraagtekens worden gezet bij de inzet van de brouwer voor duurzaamheid, gezien zijn "jarenlange ijdelheidsprojecten en gebruik van een privéjet".
 
Volgens Harrison is Adland niet alleen een links georiënteerde progressieve enclave, maar ook een jonge, blanke, bevoorrechte middenklasse gated community. Onder verwijzing naar recent onderzoek zegt Harrison: "Adverteerders en marketeers verschillen van de mainstream op elk belangrijk psychologisch, gedrags- en attitudinaal gebied - zij bewonen twee verschillende werelden."  
 
Harrison gelooft dat een Londen-centric industrie de vitale rol heeft genegeerd die het kan spelen in het stimuleren van groei, herstel, werkgelegenheid en de maatschappelijke genezing die komt met de terugkeer naar welvaart: "Tot voor kort waren de mensen dol op de reclamespotjes op TV. Maar een industrie die ooit de cultuur van ons land verrijkte, is nu zo afgesneden van de mainstream dat je een telescoop nodig hebt om de Adland-zeepbel rond de echte wereld te zien cirkelen."
 
Harrison is van mening dat de situatie die hij beschrijft in Adland een afspiegeling is van wat er gebeurt in de meeste culturele, academische en liefdadigheidsinstellingen in het Verenigd Koninkrijk - een ongekozen, links georiënteerde kliek dringt haar wereldbeeld op aan een steeds bozer wordende meerderheid.
 

Lof voor Can't Sell, Won't Sell

In plaats van te worden gemeden door de industrie, hebben vooraanstaande namen uit de reclamewereld zich intussen achter de premisse van het boek geschaard. Jeremy Bullmore, lid van de adviesraad van 's werelds grootste netwerk van reclamebureaus, WPP, noemde het boek "Een meedogenloos directe analyse van wat er mis is gegaan met reclame, en waarom". Adland's commentator, Dave Trott: "Ik ben het eens met alles wat erin staat. Het zou goed zijn voor onze industrie als veel bureaus het kopen en verspreiden onder hun personeel." Richard Huntington, Chairman en Chief Strategy Officer, Saatchi & Saatchi London Group: "Weinig heeft me meer aan het denken gezet over onze industrie en waar we staan dan dit fascinerende en goed onderzochte boek."
 
Can't sell, won't sell is verkrijgbaar op Amazon voor £ 10,95.
 

Media

Marketing

Economisch