Cloudfactory zet met komst van Spaans creatief team in op ‘creatief activisme’

07-07-2021 (12:29) - Bureaus

Het prijswinnende Spaanse team Julio & César versterkt Cloudfactory, om het internationale Amsterdamse bureau – samen met Managing Director Sandeep Chawla – richting een volgend reclametijdperk te leiden.
 
De ‘creatieve activisten’, zoals ze zichzelf noemen, willen creatie bevrijden uit de greep van (teveel en inwisselbare) data en technologie. Creativiteit vormt in hun ogen juist de onderscheidende factor om waarde toe te voegen aan merken en bedrijven. Sterker nog, het drietal is ervan overtuigd dat creativiteit het antwoord is op álle toekomstige obstakels die merken tegen zullen komen.
 

Gelijkgestemdheid

Sandeep Chawla over het binnenhalen van Julio Álvarez en César García, die de afgelopen jaren verantwoordelijk waren voor het adidas football global account (bij TBWA\Neboko) en Philips global (bij Ogilvy Social.Lab): “Ik ben ervan overtuigd dat reclame draait om mensen en chemie – je kunt de beste, meest getalenteerde mensen bij elkaar brengen, maar als er geen gelijkgestemdheid is, zal dat nooit tot geweldig werk leiden. Julio en César en ik kwamen elkaar op het juiste moment tegen. We wilden en willen alle drie op een andere manier werken. Klanten komen naar een bureau, omdat bureaus iets bieden wat zij niet kunnen. Het is op z’n zachtst gezegd onverstandig om je spiegelen aan de klant; daarmee verlies je hun respect.
 

Try-outs

Daarom zetten we in op het creëren van een gedeelde cultuur. Dat doen we door respect, eenvoud en vertrouwen (Respect, Simplicity and Trust / ‘RST’, red.) centraal te stellen in de manier waarop we werken. Omdat dat creativiteit bevrijdt! En dat is waar wij goed in zijn.
Daarom nodigen we klanten uit om ons uit te dagen met kleinere try-outs, in plaats van enorme pitchprocessen en eventuele verplichtingen aan te gaan, om eerst de chemie te testen. Uiteindelijk hopen we gezien te worden als een speler die een industrie, waarin we allemaal het liefst zouden willen werken, mede ‘gereset’ heeft. Om een lang verhaal kort te maken: Cloudfactory is dood. Lang leve Cloudfactory.”
 

Provocerend

Álvarez over hun keuze voor het ‘nieuwe’ Cloudfactory, dat werk maakte voor klanten als Booking.com, Heineken, adidas, KFC, Twitter en Johnson & Johnson – maar desondanks nog altijd ‘een goed bewaard geheim' is in de internationale reclame- en marketingindustrie: “We hebben ons beste werk altijd gemaakt in een omgeving waarin ambitie én creativiteit voorop stonden. Cloudfactory biedt dat en samen willen we dat maximaal uitvergroten. Wij wilden met onze keuze voor Cloudfactory niet zozeer iets anders, maar méér van die cultuur.”
 
García: “We willen merken vooral helpen om hun creativiteit en potentie optimaal te benutten. Zeker in Corona-tijd kozen klanten meestal voor de veilige route. Het wordt tijd dat creativiteit niet wordt gezien als risico, maar als middel om je als merk op relevante manier te onderscheiden – met creativiteit maak je het verschil! Daarin zijn we vrij fanatiek, en noemen we onszelf enigszins provocerend ‘creatieve activisten’.
 

Respect

Om voort te borduren op wat Sandeep zegt over ‘RST’ en onze gezamenlijke missie om te industrie te ‘resetten’: We zouden ideeën en iedereen in het maakproces altijd moeten Respecteren. Let’s stop selling ideas by the kilo and treat every brief – and each other – as an opportunity to do great work. Daarnaast moeten we het proces vereenvoudigen (Simplicity); creativiteit gedijt niet bij hiërarchie en onnodig complexe organisatiestructuren. En we moeten relaties bouwen op basis van vertrouwen (Trust). Geweldig werk maken – met klanten met lef, gelijkgestemde, moderne makers en zelfs andere bureaus – kan alleen als er onderling vertrouwen is. Uiteindelijk willen we het bureau zijn waar merken mee willen werken en creatieven voor willen werken, vanwege ons respect voor creativiteit.”
 

Romantisch

Álvarez, tenslotte: “Wij bezitten als reclamemakers alle eigenschappen die activisten ook hebben: we zijn romantisch, hebben passie, geloven dat verandering mogelijk is, komen in actie en bieden oplossingen. En dat begint wat ons betreft door creativiteit te bevrijden. Daarbij zijn we, net als activisten, bereid om te vechten voor onze waarden: respect, eenvoud en vertrouwen. Voor onze klanten, voor deze industrie, en voor onszelf.”
 

Media

Marketing

Economisch