Enige Gouden Effie naar Jumbo

13-10-2015 (23:00) - Bureaus

 
23.00 uur - De Effie Awards zijn uitgereikt. Een verrassende oogst? Eén Gouden Effie, zes keer Zilver en vijf keer Brons. Het goud werd toegekend aan ‘Hoe Jumbo de stoutste verwachtingen overtrof’: of hoe een oer-Hollands Jumbo-gezin Jumbo weer on top of mind en sales bracht.
 
De prijzen voor de meest effectieve reclamecampagnes werden uitgereikt in Het Concertgebouw te Amsterdam tijdens de zesde editie van 24Festival, voorheen ‘De 24 uur van de Reclame’. 
 
Mary Hoogerbrugge, algemeen lid Hoofd Jury: ‘In een paar jaar tijd is Jumbo een sterk merk geworden. Communicatie heeft hierbij onmiskenbaar een doorslaggevende rol in gespeeld. Jumbo is de publiekslieveling geworden dankzij de campagne die herkenbaar is voor vele gezinnen. Conform de ambitie steekt Jumbo met een spectaculaire omzetgroei Albert Heijn naar de kroon.’
 
De jury onder hoofdvoorzitterschap van Ben Knapen kreeg dit jaar in totaal 34 cases ter beoordeling in de drie inzendcategorieën: gedragscampagnes, merkcampagnes en bewustwordingscampagnes. Daaruit kwamen uiteindelijk 12 winnaars naar voren, twee minder als de afgelopen drie jaar, toen er telkens 14 Effies vergeven werden.
 
Zo ziet de complete lijst winnaars eruit:
 
GOUDEN EFFIE
Categorie: Merkcampagne
Titel: ‘Hoe Jumbo de stoutste verwachtingen overtrof’
Adverteerder: Jumbo Supermarkten
Bureau(s): Alfred International, UM, Vijf890

ZILVEREN EFFIE
Categorie: Gedragscampagne
Titel: Het 14% experiment
Adverteerder: SKODA 
Bureau(s): Selmore Creative Agency, MediaCom

Categorie: Merkcampagne
Titel: Andrélon – Haal meer uit je haar
Adverteerder: Unilever Benelux
Bureau(s): J. Walter Thompson Amsterdam, Mindshare, Social Embassy

Categorie: Gedragscampagne
Titel: Hoe Jumbo heel supermarktland op zijn donders gaf
Adverteerder: Jumbo Supermarkten
Bureau(s): Alfred International, UM, Vijf890, RTL Nederland

Categorie: Bewustwordingscampagne
Titel: NIX werkt
Adverteerder: Dienst Publiek en Communicatie & Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport
Bureau(s): Roorda Reclamebureau, ExPRtease

Categorie: Gedragscampagne
Titel: Phillips Airfryer: het nieuwe frituren
Adverteerder: Phillips
Bureau(s): Carat, Chunk, Dare Creative

Categorie: Gedragscampagne
Titel: Robijn met Zwitsal geur
Adverteerder: Unilever Nederland
Bureau(s): J. Walter Thompson Amsterdam, Social Embassy, Mindshare

BRONZEN EFFIE
Categorie: Gedragscampagne
Titel: Allsecur toeterde slapende autorijders wakker
Adverteerder: Allsecur
Bureau: Alfred International

Categorie: Merkcampagne
Titel: Hoe HAK uit de pot en op het bord kwam
Adverteerder: HAK
Bureau: Etcetera

Categorie: Gedragscampagne
Titel: DubbelFrisss Smaakbattle
Adverteerder: FrieslandCampina Riedel
Bureau(s): ACHTUNG!, Social 1nFluencers, MEC Nederland

Categorie: Gedragscampagne
Titel: Simyo Vriendendeal
Adverteerder: Simyo
Bureau: KOKORO Amsterdam

Categorie: Merkcampagne
Titel: Old Amsterdam: van oubollige kaas naar eigentijdse oude kaas met karakter
Adverteerder: Old Amsterdam
Bureau: Etcetera

 


Media

Marketing

Economisch