Finlandia Vodka kiest DDB Unlimited als global creative agency

15-07-2020 (16:36) - Bureaus

De Brown-Forman Corporation heeft vandaag bekendgemaakt dat het Amsterdamse bureau DDB Unlimited de leiderschapsrol op zich neemt als het nieuwe strategische en creatieve bureau voor Finlandia Vodka, met Haygarth als partner voor shopper- en retailmarketing. Dit is de uitkomst van een pitchproces onder leiding van Creativebrief.
 
Alexander Gorelin, Global Brand Director van Finlandia Vodka, over het nieuws: “We zijn zeer blij met de benoeming van DDB Unlimited. Finlandia heeft een rijk merkverhaal, en we hebben het volste vertrouwen dat we de juiste bureaupartner hebben gevonden om dat verhaal op een krachtige, betekenisvolle en onderscheidende manier te vertellen. DDB Unlimited heeft aangetoond zeer goed te begrijpen waar Finlandia voor staat en wat de traditie van het merk is. We kunnen niet wachten om aan de samenwerking te beginnen.”
 
Esther te Pas, Managing Director van DDB Unlimited, voegt toe: “We zijn erg enthousiast om Finlandia Vodka aan boord te verwelkomen. Het is een eer om onze creatieve en strategische ideeën in te zetten voor een van de meest iconische merken ter wereld, om ze te helpen relevant te blijven in een wereld die – heel letterlijk – sneller aan het veranderen is dan ooit tevoren.”
 
Vanwege de uitbraak van Covid-19 en de lockdown die van kracht werd vlak nadat het pitchproces eerder dit jaar begon, heeft het merkteam samen met Creativebrief het hele proces op afstand aangestuurd.
 
Daria Gladysheva, Global Brand Manager van Finlandia Vodka, vertelt: “Het was heel ongebruikelijk voor ons én voor de deelnemers om een virtuele pitch te houden. Toch hebben we veel betrokkenheid en energie gevoeld in de samenwerking met de bureaus. Het team van Brown-Forman en de stakeholders waren verspreid over Amsterdam, Louisville en Helsinki, de deelnemende bureaus werkten vanuit heel Europa, en Creativebrief houdt kantoor in London – dus het virtuele proces maakte het ook mogelijk om wendbaarder te werken en om veel minder reisuren te hoeven maken.”
 
Joris Kang’eri, Creative Director van DDB Unlimited: “Bij elke pitch is de chemie tussen de mensen bepalend. Maar hier was het van essentieel belang, omdat het heeft geholpen om om te gaan met de beperkingen als gevolg van de fysieke afstand en het gebrek aan een gedeelde ruimte. De teams van Finlandia, Haygarth en ons bureau zijn erin geslaagd om op een heel natuurlijke manier met ideeën te spelen tijdens de brainstorms, creatieve sessies en reviews. Een uitstekende basis voor een vruchtbaar partnership.”
 
Finlandia Vodka werkte eerder met Wieden + Kennedy London.
 

Media

Marketing

Economisch