Hoe PlusPlusOne de Nederlandse marketingindustrie inclusiever maakt

28-06-2021 (12:41) - Bureaus

PlusPlusOne is in 2020 gestart als een project bij ADCN met de missie om de Nederlandse marketingindustrie inclusiever te maken. Het programma wordt tot nu toe gefinancierd door sponsorships en partnerships en in de afgelopen week is deel 1 van het pilotprogramma afgerond: “An Introduction to Creative Marketing” – een training van 12 weken voor 24 kandidaten uit de ‘BAME’ community. Om deze mijlpaal te vieren, organiseert PlusPlusOne op dinsdag 29 juni een online evenement, “A Peek in the Kitchen”, waar iedereen binnen en buiten de industrie aan kan deelnemen.
 
Tijdens de sessie vertellen de oprichters en kandidaten over hun ervaringen tot nu toe. Iedereen die meer te weten wil komen over dit baanbrekende project, kan zich in te schrijven via Eventbrite.
 
Tijdens de eerste twaalf weken van het pilotprogramma namen 24 kandidaten in de leeftijd 20 tot 28 deel aan twee avondtrainingen per week. De trainingen zijn gegeven door Prospect Eleven en een aantal van de beste creatieven, strategen, producers uit de industrie. De deelnemers leerden niet alleen over de verschillende aspecten en disciplines van creatieve marketing, maar hebben ook gewerkt aan een briefing van Oatly en de creatie en productie van een (oefen)campagne.
 
Oatly's Creative Director Kevin Lynch: “De beste ervaringen zij die waar alle partijen slimmer van worden dankzij hun deelname. Dat is ook het geval bij onze partnership met PlusPlusOne. We hebben alle oprechte inzichten van de kandidaten enorm gewaardeerd.”
 
PlusPlusOne is gestart door vijf marketingzwaargewichten met het idee dat geintegreerd denken qua Diversiteit & Inclusie nodig is om de toekomst en levensvatbaarheid van de industrie te waarborgen. Zij vinden dat de industrie vast zit in een vicieuze cirkel waarin divers talent te weinig mogelijkheden en begeleiding krijgt. Daardoor wordt veel marketing niet vertegenwoordigd door de doelgroepen en culturen die de industrie juist probeert te bereiken. In samenwerking met community partner Prospect Eleven, een talentontwikkelaar voor jonge creatieven en ondernemers en tevens een fysieke ontmoetingsplek in Amsterdam Zuid-Oost, hoopt PlusPlusOne de industrie te openen voor creatieve talenten die de wereld van marketing anders niet zouden overwegen. Het programma van inspiratie, educatie en connectie – dat na de zomer ook in samenwerking met Stichting Dutch Marketing Diversity georganiseerd zal worden – heeft daarnaast als doel om bewustzijn bij te brengen over de noodzaak om van een vicieuze cirkel een virtuoos verhaal te maken.
 

aanmelden tweede deel pilotprogamma

Nu het tweede deel van het pilotprogramma, “The Industry Access Programme”, van start gaat in juli, wil PlusPlusOne graag horen van alle bedrijven, bureaus en mentoren die deel willen nemen. Het volledige programma zal plaatsvinden in 2022, en iedereen kan zich nu via de website aanmelden als kandidaat of mentor.

“Tot nu toe waren de kansen voor en vertegenwoordiging van black, Aziatische en andere talentgroepen heel beperkt, zowel bij creatieve opleidingen als in de creatieve industrie. Met de juiste support, leiderschap en mindset willen wij van onze industrie een inclusiever speelveld maken, waarin iedereen succes kan hebben", zegt Dinesh Sonak, Managing Director, ADCN | Club for Creativity.
 
"PlusPlusOne is de nieuwe drijvende kracht achter innovatie in de Nederlandse creatieve en marketingindustrie. Frisse talenten en perspectieven zorgen voor creativiteit en verandering, meer dan wat dan ook" aldus Alex Bennett Grant, Founder & CEO, We Are Pi.
 
“Om relevant te blijven in de toekomst, moet de industrie zichzelf ook aantrekkelijk maken voor vergeten groepen. Met PlusPlusOne bouwen we deze brug en werken wij aan echte inclusie. Wij hebben er geen twijfel over dat als je dit leest je sowieso betrokken moet raken," zegt Jelani Isaacs, Chief Executive Producer, New Amsterdam Film Company.
 

Media

Marketing

Economisch