HvA en ontwerpbureaus slaan handen ineen

31-03-2017 (14:17) - Bureaus

De faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft de krachten gebundeld met Fabrique en acht andere toonaangevende Nederlandse ontwerpbureaus. Samen hebben zij het nieuwe Master of Science programma in Digital Design ontwikkeld.

De nieuwe opleiding begeeft zich op het snijvlak van de ontwerppraktijk, onderzoek en technologische innovatie. Het eenjarige full-time curriculum combineert een gedegen achtergrond in ontwerponderzoek met praktijkprojecten en wordt uitgevoerd in een studio-setting.

verbreden en verdiepen
Het programma is ontwikkeld om zowel ervaren ontwerpers als getalenteerde studenten uit te dagen hun competenties te verbreden en verdiepen. Tijdens het jaar leren de studenten hoe ze effectiever kunnen worden in het leiden van een ontwerpteam, en in het uitleggen van een Design Thinking proces aan niet-ontwerpers. Zij zullen ‘het veld’ ingaan, gebruikers en toepassingen bestuderen en daarop reflecteren met waardevolle ontwerpinzichten.

Door de nauwe betrokkenheid van de onderzoeksgroepen en de ontwerpbureaus, leren de studenten om innovatieve concepten in de praktijk te verkennen, hun experimenten te evalueren en uiteindelijk hun concrete ervaringen weer te verbinden met de theorie.

Jeroen van Erp, oprichter van strategisch ontwerpbureau Fabrique en hoogleraar Concept Design aan de TU Delft: 'Merkdenken is een integraal onderdeel geworden van design en innovatie. Die kennis is van vitaal belang voor de ontwerper van morgen. Met de kennis en ervaring van Fabrique en de andere ontwerpbureaus kunnen wij een belangrijke bijdrage leveren aan de opleiding van een nieuwe generatie digital designers.'


Digital Design Meetup 

Om het programma te introduceren, organiseert de HvA  op 12 april vanaf 18.00u een Meetup voor designprofessionals en studenten in de lokalen van de nieuwe masteropleiding, Weesperzijde 190 in Amsterdam. Via de social media-kanalen van de masteropleiding is een live-stream te volgen.


Na een intensieve selectieprocedure, zullen 24 studenten worden toegelaten tot het academisch jaar 2017/18. Na het afronden van het curriculum ontvangen de studenten de titel Master of Science in Digital Design. De inschrijving is geopend tot 1 mei 2017.

Meer informatie over de opleiding op de nieuwe website www.masterdigitaldesign.com.


Media

Marketing

Economisch