Roorda en House of Animals strijden tegen puppysterfte op Marktplaats

19-04-2021 (16:19) - Bureaus

Op 19 april barricaderen 100 lege hondenmanden de ingang van Marktplaats in Amsterdam. De lege mandjes staan symbool voor overleden puppy's uit de illegale hondenhandel. Dierenwelzijnsorganisatie House of Animals roept het handelsplatform hiermee op om advertenties van broodfokhandelaren te weren. De PR actie en campagne is ontwikkeld door Roorda Reclamebureau.
 
House of Animals, die eerder al aangifte deed tegen Marktplaats, start deze week met de bewustwordingscampagne 'Het begint op Marktplaats'. Langs Nederlandse snelwegen en grote steden hangen digitale schermen en abri's met foto's van puppy's uit de broodfokhandel.
 

Doodziek

Al sinds de coronacrisis zijn veel mensen op zoek naar een puppy om het thuiszitten aangenamer te maken. Op de snel stijgende vraag wordt slim ingespeeld door broodfokhandelaren die te jonge, zieke en vaak getraumatiseerde hondjes importeren. Jaarlijks worden naar schatting 80.000 puppy's naar Nederland gebracht via puppyfabrieken in Oost-Europa. De vaak doodzieke hondjes worden door Nederlandse handelaren verkocht via Marktplaats aan nietsvermoedende hondenliefhebbers. "We willen dat Marktplaats stopt met het faciliteren van illegale hondenhandel op hun website", zegt dierenbeschermer Karen Soeters van House of Animals.
 

Petitie

House of Animals roept hondenliefhebbers via hun website www.houseofanimals.nl op om een petitie te ondertekenen waarmee ze Marktplaats vragen om te stoppen met faciliteren van handel in illegale puppy's. De actie is na een halve dag al een groot succes. Ruim 1.000 mensen hebben de petitie getekend. Soeters: "Het doel is om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen. Zo laten we Marktplaats zien dat de Nederlandse bevolking helemaal klaar is met advertenties van malafide puppyhandelaren. De verhalen die gedupeerden ons vertellen zijn triest, zoals hondjes die doodziek zijn en zelfs overlijden."
 
Creatief directeur van Roorda, Joeri Jansen: “Bij Roorda zetten we ons in voor maatschappelijke vraagstukken. We willen graag helpen de wereld een beetje mooier te maken door dat te doen waar we goed in zijn: impactvolle campagnes maken. Die uitdaging wordt groter als er weinig campagnebudget beschikbaar is, maar die uitdaging gaan we graag aan. Mede dankzij de stagiaires van de Willem de Kooning kunnen we dit soort campagnes kosteloos ontwikkelen. Het is tof te zien dat de actie direct al door media als RTL nieuws, Hart van Nederland, de 5 Uur Show en Het Parool is opgepakt.”
 

Credits

Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Karen Soeters, Sanne den Hartog, Esther Kef en Julia Bakker
Bureau: Roorda Reclamebureau
Strategie: Floor Busch
Account: Bonnie van den Heuvel en Kim Ouderdorp
Creatie: Bodine Hekkert, Willemijn Besteman en Joeri Jansen
Design en beeldbewerking: Jorn Slotboom, Kevin Scheffer en Lucas Kormelink


Foto: Thomas Schlijper

 

 


Media

Marketing

Economisch