ABN AMRO presenteert speelfilm in zoektocht naar honderden anti-witwashelden

29-06-2020 (09:41) - Campagnes

ABN AMRO is op zoek naar honderden jonge professionals die de strijd willen aanbinden tegen witwaspraktijken en op ‘fout geld’ willen jagen. Om jonge mensen enthousiast te maken voor deze uitdagende taak bij de bank heeft ABN AMRO de film ‘The Dark Side of Money’ geproduceerd. Deze financiële thriller laat kijkers de harde werkelijkheid achter fout geld ervaren en zien wat de impact van witwassen is.
 
Voor veel mensen is dit nu nog een ver-van-mijn-bed-show en met deze campagne wil ABN AMRO hierin verandering brengen. The Dark Side of Money is vanaf vandaag te zien op de website van ABN AMRO. De trailer draait vanaf 2 tot en met 29 juli in bijna 100 Nederlandse bioscopen, waaronder alle Pathé bioscopen
 

Haviksogen

"Jonge mensen werven voor een bank is geen makkelijke opgave”, zegt Annette van Hunen, communicatiemanager bij ABN AMRO. “Velen weten niet dat het werk grote maatschappelijke impact heeft. Dat willen we heel sterk voelbaar maken door het verhaal te vertellen op een manier die past bij de belevingswereld van jonge mensen.” Het resultaat is een korte thriller die volgens Van Hunen niet zou misstaan op Videoland en Netflix. “Deze aanpak geeft ons de ruimte om de ernst van het witwasprobleem groots neer te zetten. En tegelijkertijd kijkers met haviksogen te vinden die scherp genoeg zijn voor het werk als financial crime analist. De film zit namelijk vol met details die niet kloppen. Kijk maar eens goed."
 

Spannende stap

"Om mensen nog echt te raken en op te vallen tussen alle 'crap from the web' en Netflix, moet je met iets anders komen dan een standaard campagne”, zegt Thijs Bontje, creative director van N=5. “Helemaal als het om jongere mensen gaat. De kracht van entertainment is dan je vriend. Je boodschap op een creatieve, interactieve en gelaagde manier brengen. Voor een jong merk wellicht peanuts, maar voor ABN AMRO is dat een nieuwe en dus best spannende stap. Waarbij we de ruimte kregen om all the way te gaan, duister en rauw. Daarnaast is deze campagne een goed voorbeeld van een geïntegreerde 'centre piece' campagne, waarbij alle uiteenlopende middelen worden geproduceerd vanuit één 'werkstuk'. En met die optelsom, creativiteit, entertainment en slim produceren haal je maximale impact uit je budget.
 

Credits

Opdrachtgever : ABN AMRO
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Annette van Hunen, Maaike Scholtens, Sanne van der Bie, Sanne Dekker
Creatief bureau: N=5
Productiemaatschappij: Tebber Nekkel
Mediabureau: Storm digital / Mediacom
PR-bureau: NewsLab