Bekende Youtubers en KWF in actie tegen schelden met kanker

08-10-2020 (15:53) - Campagnes

Kanker is een van de meest gebruikte scheldwoorden in Nederland. Om hier een eind aan te maken en de bewustwording te creëren dat schelden met kanker pijn doet, lanceert KWF samen met YouTubers Koen Weijland, Marcella ‘Nysira’ de Bie, Dani Hagebeuk, Reginio ‘Rarko’ Resida en Bas ‘vvbasvv’ van Velzen de actie #tegenKK.

Met name online lijkt schelden sociaal geaccepteerd. De YouTubers merken dagelijks op hun streams dat schelden met kanker veel voorkomt. Met de actie willen ze samen met KWF een beweging starten hiertegen. Boodschap: scheld niet (meer) met kanker, zeg er iets van of sla terug met een ‘Tikkie’.
 

Schelden doet pijn

‘Eén op de drie Nederlanders krijgt de diagnose kanker en dat betekent dat we er allemaal mee te maken krijgen. Het gebruik van kanker als scheldwoord moet daarom stoppen', vindt Johan van de Gronden, directeur van KWF Kankerbestrijding. Mede-initiatiefnemer en YouTuber Koen Weijland vult aan: ‘Woorden kunnen net als een klap in je gezicht serieus pijn doen. Tijdens mijn streams, op social media en op straat wordt er ontzettend vaak met kanker gescholden.Dat raakt mij persoonlijk doordat ik de ziekte nu in mijn gezin van heel dichtbij meemaak. Mensen hebben niet door wat de impact is van schelden met kanker.’
 

Terugslaan met een Tikkie 

Om te wijzen op de pijn die verbaal geweld teweegbrengt, gaan de initiatiefners van de actie terugslaan. Dit kunnen mensen zelf doen door niet (meer) te schelden met kanker en er iets van te zeggen. Daarnaast kan iemand die met de afkorting ‘KK’ een verbale klap uitdeelt, voortaan ook een ‘Tikkie’ terug verwachten. Met #tegenKK wordt zo iets slechts omgezet in iets goeds, namelijk geld voor kankeronderzoek. Op www.tegenkk.nl vind je alle mogelijkheden om online een Tikkie Terug te geven.
 

Credits:

One:Nil: Strategie en creatie
Bundled: Social media en productie
Stimmt: Web
JA!: Strategisch Ontwerpbureau
Het PR Bureau (HPB): Pers & publiciteit