Brood heeft een goed verhaal

26-03-2018 (14:26) - Campagnes

Al eeuwenlang heeft brood een prominente plek in onze Westerse eetcultuur. In ons land wordt jaarlijks een flinke hoeveelheid brood geconsumeerd. ‘Brood. Goed verhaal.’ is een meerjarenprogramma, dat brood tot de verbeelding laat spreken en waarin het eerlijke verhaal over brood wordt verteld.

 

David de Bruijn, communicatiemanager bij het Nederlands Bakkerij Centrum: “De bakkerijbranche lanceert daarom op 26 maart de landelijke campagne ‘Brood. Goed verhaal.’. De campagne zal drie jaar duren. Het is een ode aan brood, een ode die vertelt over de rijkdom van brood. Niet gek als je de broodconsumptie in ons land bekijkt. Dagelijks eten we gemiddeld vier boterhammen per persoon. Brood verdient die extra aandacht!”


Ode aan brood 

De campagne wordt afgetrapt met een televisiecommercial die een ode brengt aan brood. Ook heeft een aantal bekende Nederlanders een eigen ode geschreven. In een serie online video’s geven Nico Dijkshoorn, Sef, Bart Chabot en Jack Poels op eigen wijze een lofdicht aan ons dagelijks brood. Op 300 plekken in Nederland worden tastings georganiseerd waar consumenten de smaak en het verhaal van brood kunnen beleven. De odes en de locaties van de tastings zijn te vinden op www.broodgoedverhaal.nl. 


4 sneetjes  

Op dit moment eten we in Nederland zo’n 4 sneetjes per dag. Dit omvat al het brood dat zowel thuis als buitenshuis gegeten wordt. De volkorenboterham is met 38% de meest gegeten broodsoort. Een interessante kentering, want twee jaar geleden was de gewone bruine boterham nog het populairst. Dat bruinbrood nu ingehaald is door volkoren heeft vooral te maken met het sterkere gezondheidsbewustzijn in Nederland.


De campagne, medegefinancierd met steun van de Europese Unie, vertelt een eerlijk verhaal over brood via een mix aan media-inspanningen en activiteiten in het land. 


Credits

Verantwoordelijk bij klant: Zsuzsan Proos, Frank Janssen, David de Bruijn
Creatie: Bert Kerkhof, Ivar van den Hove, Luuk van de Put, Jurre van de Ven
Strategie: Gabriël Snuverink
Account: Eddy Salfischberger, Mireille Elberse, Joost van der Pol
RTV producer: Vittoria Robijns
Productiemaatschappij: Nosh
Executive producer: Remco den Hartog
Regisseur: Niels la Croix
Offline editor: Joppo
D.O.P: Remco Schnorr
Offline edit: Joppo  
Grading: Joppo (de Grot)
Geluid: Good Sounds
Titel design: Jorn Slotboom
VO search: Tone of Voice
Creatie België: Veerle Vandenbroucke, Gilles André, Kris Lenaers 
Account België: Barbara van Huis, Sarah Lankhorst
Productie België: Raygun
Mediabureau Zigt: Niels Schoonman