Canday achter Johan Cruijff Vijfje

05-09-2017 (09:19) - Campagnes

Johan Derksen maakte het gisteravond tijdens de uitzending van Voetbal Inside al bekend: Johan Cruijff is de eerste Nederlandse voetballer die zijn eigen vijf euro muntstuk krijgt. Ook wist Derksen te melden dat Today is Canday het munstuk ontwierp. 

 
Iets specifieker gezegd: het ontwerp is afkomstig van Hennie Bouwe, van Canday. Het bureau ontwikkelde daarnaast de landelijke campagne die de munt moet promoten. De opdracht kwam van de Koninklijke Nederlandse Munt. Op woensdag 20 september 2017 wordt tijdens de twintigste open dag van de Cruyff Foundation de ceremoniële eerste slag verricht van het Johan Cruijff Vijfje. 
 
Dit jaar zou Cruijff, die nog steeds te boek staat als Nederlands grootste voetballer aller tijden, 70 jaar zijn geworden. Reden voor het Ministerie van Financiën om de Koninklijke Nederlandse Munt opdracht te geven tot het slaan van deze munt. Aangezien Today is Canday al ruim 15 jaar werkzaam is voor de Koninkijke Nederlandse Munt, is het vrij logisch dat ook deze opdracht naar dit bureau ging. 
 
Hennie Bouwe is zelf groot bewonderaar van Cruijff: ‘‘Het sterven van Johan Cruijff was aangrijpend en tegelijkertijd inspirerend. Aangrijpend omdat we één van de grootste Nederlanders aller tijden zijn kwijtgeraakt en we verder moeten met de herinneringen van deze iconische persoonlijkheid. En inspirerend omdat in de geest van Johan Cruijff het idee voor het ontwerp van deze herdenkingsmunt op de dag van zijn sterven is geboren. Op dat moment was er nog geen sprake van een herdenkingsmunt, maar toch ben ik op dat moment aan de slag gegaan met een ontwerp, puur uit enthousiasme. Toen er in februari 2017 een herdenkingsmunt werd aangekondigd, en ik ook nog een uitnodiging mocht ontvangen als één van de kandidaten voor het ontwerpen van deze munt, kon ik mijn geluk niet meer op.’
 
Bouwe kwam tot een 3D-ontwerp van Johan Cruijff op de keerzijde van de munt. Op de voorkant is Willem-Alexander (even groot) afgebeeld. Beide zijden zijn met elkaar verbonden door een voetbalshirt als drager. Uiteraard heeft het nummer 14 een prominente rol op de munt. De munt is door Canday vervolgens doorvertaald naar een campagne visual. De munt werd onthuld bij Voetbal Inside en zal ook door een social media campagne (ontwikkeld met De Nieuwe Zaak) onder de aandacht gebracht worden. 
 
Het Johan Cruijff Vijfje is de eerste in een serie munten van sporticonen, dus we kunnen de komende tijd nog meer van Canday verwachten. Het Johan Cruijff Vijfje is een wettig betaalmiddel en is hier te bestellen. 
 
credits
Opdrachtgever: Koninklijke Nederlandse Munt
Concept en creatie campagne: Today is Canday
Ontwerp Johan Cruijff Vijfje: Hennie Bouwe
Realisatie campagne: De Nieuwe Zaak
PR: Progress Communications
Post production: vd Laar & v Efferen