COC Nederland, WOMEN Inc. en Rutgers lanceren publiekscampagne

15-04-2019 (10:31) - Campagnes

Vandaag lanceert de Alliantie Gezondheidszorg op Maat, een initiatief van COC Nederland, WOMEN Inc. en Rutgers, de landelijke publiekscampagne ‘Komt een mens bij de dokter’. De publiekscampagne is ontwikkeld in samenwerking met reclamebureau KesselsKramer en  is bedoeld om zowel zorgverlener als patiënt bewust te maken van het belang van kennis, openheid en (wederzijds) vertrouwen in de spreekkamer.
 
Onderzoek van de Alliantie, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos, toont aan dat een kwart (24%) van de Nederlanders niet altijd om de zorg of ondersteuning vraagt die zij nodig hebben uit schaamte, angst, of vanwege gebrek aan vertrouwen in de zorgverlening. 
 

ervaringsverhalen in podcasts

Speciaal voor de campagne maakte de Alliantie in samenwerking met KesselsKramer en Airborne Audio een reeks podcasts met ervaringsdeskundigen voor een breed publiek, die de komende weken één voor één online worden gedeeld. In deze podcasts worden verhalen verteld over urgente kwesties. Zo wordt endometriose gemiddeld 10 jaar te laat gediagnosticeerd, met onnodig grote impact op kwaliteit van leven, terwijl het bij 1 op de 10 meisjes en vrouwen voorkomt. Daarnaast zien we dat depressie bij mannen wordt gemist, dat lesbische, homo- en biseksuele jongeren vaker psychische klachten hebben dan hun heteroseksuele leeftijdsgenoten en dat trans personen vaker eenzaam zijn (2 op de 3). 
 

Christine Swart,
managing director van WOMEN Inc.: “We zijn heel trots op de nieuwe campagne die voortborduurt op onze succesvolle campagne ‘Behandel me als een dame’ (2016), die bekroond is met een Bronzen Effie. We hopen dat we samen met COC, Rutgers, KesselsKramer, Airborne, Jalt en anderen er in zullen slagen de schaamte, vooroordelen en onwetendheid in de spreekkamer tegen te gaan.”
 

Pieter Leendertse, managing director van KesselsKramer: “Schaamte, angst en gebrek aan vertrouwen zijn op het eerste gezicht soms helemaal niet zo zichtbaar. De uitdaging was om in een social media campagne een podium te bieden aan het menselijke verhaal achter deze gevoelens. We hopen hiermee zowel patiënten als zorgverleners te inspireren.”
 

over de Alliantie Gezondheidszorg op Maat

WOMEN Inc., COC Nederland en Rutgers zijn in 2018 de Alliantie Gezondheidszorg op Maat gestart. De Alliantie maakt het publiek, de eerstelijns zorgsector en de overheid bewust van de rol die sekse, gender, seksuele oriëntatie en levensloop spelen bij aandoeningen en de behandeling ervan. Dat doen we door het organiseren van bijeenkomsten en congressen, het bundelen en verspreiden van kennis uit onderzoek en met campagnes en lobby. De Alliantie wordt gefinancierd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).