Geneesmiddelenbedrijf MSD vult lege tribunes in Heerenveen met KiKa-beren

25-10-2020 (17:32) - Campagnes

Een opvallende actie op zondag tijdens de Eredivisiewedstrijd van sc Heerenveen tegen FC Emmen. Geen supporters vanwege de aangescherpte corona-maatregelen, maar 15 duizend knuffelberen met voetbalshirt op de tribunes van het Abe Lenstra stadion. Met deze symbolische actie vragen Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa), de voetbalclub en geneesmiddelenbedrijf MSD aandacht voor kinderen in Nederland die kanker hebben.
 
Na de lange lockdown in Nederland startte de competitie op 12 september weer met een deel van de supporters op de tribune. Maar door de actuele coronamaatregelen was het wederom niet mogelijk om mensen toe te laten tot de stadions. En daar speelde het drietal snel op in.
 
Ook bij KiKa kunnen traditionele sportevenementen voor het goede doel niet plaatsvinden en daardoor mist de stichting een groot deel van de inkomsten die nodig zijn om onderzoek naar kanker te financieren. Geneesmiddelenbedrijf MSD loopt voorop in de strijd tegen kanker en is al 15 jaar partner van KiKa, dat op haar beurt een warme plek heeft bij eredivisionist sc Heerenveen.
 
Samen zochten club, stichting en geneesmiddelenbedrijf een alternatieve manier waarop zij – en heel Nederland – KiKa kunnen steunen tijdens ‘corona’. Samen kwamen ze op het idee om de KiKa-beer een hoofdrol te geven, immers het symbool van steun en liefde voor kinderen in moeilijke tijden.
 

Duizenden KiKa-beren

Frits Hirschstein, oprichter en directeur van KiKa: “Tijdens de eerste maanden van de coronapandemie zijn veel kinderen met kanker onzichtbaar geweest. Omdat zorg werd uitgesteld. Helaas zitten we nu weer in die situatie. Tegelijkertijd hebben we kennisgemaakt met lege voetbalstadions. Daarom moedigen we de voetballers aan met duizenden KiKa-beren in Heerenveen-shirt. En drukken we onze steun aan alle kinderen met kanker uit en laten we weten dat we ze niet vergeten.”
 
MSD heeft de eerste 15.000 beren met Heerenveen-shirt gefinancierd, om KiKa op weg te helpen en een bijzondere sfeer in het stadion te creëren. Het aantal KiKa-beren in het stadion staat symbool voor de ongeveer 15.000 kinderen in Nederland met kanker of die kanker hebben overleefd.
 

Na wedstrijd te koop

sc Heerenveen heeft KiKa ook al lang in zijn hart gesloten en roept supporters op om de unieke KiKa-beer in Heerenveen-shirt na de wedstrijd te kopen via de actiesite www.kikaberenactie.nl. Een collectors-item waarmee ze kinderen met kanker een hart onder de riem kunnen steken. En voor de rest van Nederland geldt: uiteraard zijn ook de ‘gewone’ knuffelberen nog steeds verkrijgbaar. Dus iedereen kan een steentje bijdragen aan onderzoek naar kinderkanker.

 De actie werd bedacht door Joe Public in opdracht van MSD.