Glasbak viert 40ste verjaardag

23-04-2018 (17:04) - Campagnes

Op 17 mei 2018 bestaat de glasbak 40 jaar. Als onderdeel van de jubileumeditie van de Glas in ’t Bakkie-campagne ontwierp Studio Lernert & Sander in samenwerking met creatief bureau Arttenders vijf jubileumtaarten in de vorm van vijf herkenbare glasbakken. In een grote landelijke campagne krijgt de glasbak de status die het verdient: een Nederlands icoon.
 

glasbakken

Op 17 mei is het precies 40 jaar geleden dat in 's-Hertogenbosch de eerste gemeentelijke glasbak werd geplaatst. Een mijlpaal, want dankzij de glasbak is gescheiden glasinzameling uitgegroeid tot een alledaags ritueel. Een landelijke campagne roept op dit te vieren (‘lekker bezig’) en introduceert daarnaast het werkwoord glasbakken in de betekenis van ‘naar de glasbak gaan’. Want zo’n mooie en vertrouwde handeling, dat verdient een eigen woord.
 

Over Glas in ’t Bakkie

Glas in ’t Bakkie is een campagne ter stimulering van glasinzameling en glasrecycling in Nederland. Glas in 't Bakkie maakt onderdeel uit van het Actieplan Glas, een initiatief van het Afvalfonds Verpakkingen, en wordt uitgevoerd door Nedvang (Nederland van Afval naar Grondstof).