Glasnost achter campagne Hivos

24-05-2016 (12:20) - Campagnes

Er zijn zo’n 500.000 Indonesische vrouwen werkzaam als hulp in de huishouding in de Golfregio. Ze leven in isolement en zijn daarom kwetsbaar voor misbruik, uitbuiting en geweld. Dit is de reden voor Hivos om in actie te komen. Glasnost bedacht in samenwerking met TAPE een campagne om aandacht te vragen voor het omvangrijke probleem.
 
Een Budget Maid pop-up store in hartje Amsterdam vormt het middelpunt van de campagne. In de pop-up store werden media uitgenodigd en met verborgen camera’s werden reacties van voorbijgangers gefilmd. Er waren onder anderen journalisten van het Parool, Telegraaf, RTL Nieuws, Metro en Panorama aanwezig.
 
stel je voor
Wouter Glaser, oprichter van Glasnost, wil dat het probleem geen ‘ver-van-mijn-bed-show blijft voor Nederlanders: ‘De uitdaging van deze campagne is dat het probleem op twee plekken op de wereld voorkomt, maar niet in Nederland.’ De Budget Maid pop-up store moet awareness creëren, vertelt Mike Rijkers van TAPE: ‘Met de pop-up store willen we het Nederlandse publiek een ‘stel je voor’ gevoel geven. De verborgen camera opnames moeten online dezelfde reactie oproepen.’
 
credits
Glasnost (concept en PR): Wouter Glaser (strategie & PR) en Amber Haank (account)
TAPE (pop-up store en videoproductie): Mike Rijkers (account & strategie), Menno Steenvoorden (creatie) en Tobias Camman (regie)
Hivos (klant): Francis Vollebregt (account) Myriam VandenBroucke (project) Olivia Smulders (PR) Jeroen van Aken (online)
JALT (Social): Benthe de Boer (account) en Sjoerd Reijnen (strategie)