Nieuwe Alzheimer Socks voor Wereld Alzheimer Dag

21-09-2021 (10:41) - Campagnes

Op 21 september is het Wereld Alzheimer Dag, een dag om aandacht te vragen voor de ziekte van Alzheimer. 1 op de 5 mensen krijgt Alzheimer of een andere vorm van dementie en de impact hiervan op de patiënt, maar net zoveel op de familie en vrienden er omheen is enorm. Het Thema van de bekende Alzheimer Socks is dit jaar BEAT ALZHEIMER: een emotionele en muzikale campagne met Trijntje Oosterhuis, Tineke Schouten en Frank van der Lende waarmee Alzheimer Socks ook aandacht wil vestigen op het belang van herinneringen maken en herbeleven, muziek helpt daarbij.

Veel mensen voelen sterke emoties bij muziek. Het is nog onbekend hoe ondanks de uitgebreide hersenschade, muziek toch de hersenen van mensen met dementie kan activeren, maar muziek lijkt dus een bijzondere werking te hebben op alzheimerpatiënten.

Jochum van ’t Hooft, arts-onderzoeker bij het Alzheimercentrum Amsterdam doet onderzoek naar de klinische mogelijkheden van muziek bij dementie: "Dat muziek dementerende mensen helpt herinneren krijgen we regelmatig terug vanuit mantelzorgers en zie je terug in filmpjes zoals die van de bekende ballerina Marta González die het Zwanenmeer vanuit haar rolstoel herbeleeft. Bij de ziekte van Alzheimer kan het muziekgeheugen namelijk lang gespaard blijven, zelfs in een vergevorderd stadium van de ziekte, en dat biedt mogelijkheden in de behandeling. Onderzoeken laten ook zien dat een muziekinstrument spelen het cognitieve reserve vergroot en daarmee de kans op dementie verkleint. Helaas is er ook nog veel onbekend terrein dat we graag onderzoeken, bijvoorbeeld welke patiënten het meeste hebben baat hebben bij muziektherapie."


BEAT Alzheimer

Reclamebureau Sunshine and Sausages is verantwoordelijk voor de BEAT Alzheimer campagne.


Alzheimer Socks 2021

Het doel van de sokken is om zoveel mogelijk geld op te halen voor onderzoek naar dementie op jonge leeftijd van Alzheimercentrum Amsterdam met de verkoop van Alzheimer Socks. Deze bestaan uit twee verschillende ontworpen sokken, die de verwarring symboliseren waar Alzheimerpatiënten dagelijks mee te maken hebben.