Nieuwe wereldwijde campagne Nierstichting

01-02-2016 (10:19) - Campagnes

 De Nierstichting lanceert vandaag de wereldwijde campagne ‘Help them escape’ om de draagbare kunstnier mogelijk te maken. Hiermee hoopt de Nierstichting 10 miljoen euro aan donaties bij elkaar te krijgen.

Nierpatiënten zitten door hun behandeling gevangen in een leven vol beperkingen. De draagbare kunstnier maakt het mogelijk dat nierpatiënten waar en wanneer ze willen kunnen dialyseren en hierdoor wereldwijd straks hun vrijheid terugkrijgen. 

the captured prisoner
Dialyseren is als een gevangenis. Momenteel slijten 2,5 miljoen nierpatiënten wereldwijd hun dagen geketend aan een ziekenhuisbed. Hierdoor kunnen veel nierpatiënten niet werken en niet naar school. Op de dagen waarop ze niet dialyseren is het voor veel van hen onmogelijk om af te spreken met vrienden en familie doordat ze zich ziek en zwak voelen. De korte film ‘The captured prisoner’ visualiseert het gevoel van gevangenschap middels een waargebeurd verhaal.

#Helpthemescape
De campagne en de film, gecreëerd in samenwerking met creatief bureau DDB & Tribal Amsterdam, PR- en communicatiebureau Porter Novelli en digitaal productiebureau MediaMonks, spoort mensen wereldwijd aan een donatie te doen om de draagbare kunstnier mogelijk te maken. Het is een uniek initiatief van de Nierstichting om wereldwijd aandacht te vragen voor de verbetering van het leven van nierpatiënten. Dit doet de Nierstichting omdat de markt zelf weinig innovatie laat zien.

schokkend
Beroemdheden en topsporters, zoals voetballer Nigel de Jong, steunen deze campagne. 'De film is schokkend, maar realistisch. Een nierziekte houd je gevangen. Ik kan het weten, want mijn moeder heeft een nierziekte. Daarom help ik nierpatiënten te ontsnappen aan hun ziekte,' aldus Nigel de Jong.

Door digitale activering van de film op Facebook en Twitter komt men terecht op het donatieplatform: www.helpthemescape.org. Hier kunnen mensen hun support laten zien door de film ‘The captured prisoner’ te delen of een mugshot van zichzelf te maken om dit vervolgens op hun eigen social media te delen met #helpthemescape. Met de campagne hoopt de Nierstichting 10 miljoen euro aan donaties te werven.

credits
Reclamebureau: DDB & Tribal Amsterdam
PR- en communicatiebureau bureau: Porter Novelli
Digitaal productiebureau: MediaMonks