Overheid lanceert campagne tegen discriminatie bij werving & selectie

31-05-2016 (19:55) - Campagnes

Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de aftrap gegeven voor een nieuwe Rijksoverheidcampagne tegen discriminatie tijdens het wervings- en selectieproces, onderdeel van het actieplan tegen discriminatie op de arbeidsmarkt.
 

Met deze campagne wil de Rijksoverheid werkgevers en HR-professionals ondersteuning bieden tijdens het wervings- en selectieproces door te laten zien hoe je kunt voorkomen dat (onbewuste) vooroordelen het sollicitatieproces beïnvloeden. 
 
vooroordelen
Uit onderzoek  blijkt dat iedereen onbewuste vooroordelen heeft. Het helpt ons in het dagelijks leven snel beslissingen te nemen en de wereld te ordenen, maar maakt ook dat we soms informatie en kansen missen. Onbewuste vooroordelen kunnen werkgevers tijdens het sollicitatieproces negatief beïnvloeden. De nieuwe campagne tegen discriminatie op de arbeidsmarkt maakt mensen ervan bewust dat je over je vooroordelen heen kunt stappen.  
 
korte video's
Om het bewustzijn omtrent vooroordelen bij werkgevers en HR-medewerkers te versterken heeft de Rijksoverheid een aantal korte video’s laten maken. In deze video’s zien we werkgevers/HR-medewerkers die vertellen over hun eigen vooroordelen ten opzichte van sollicitanten en hoe ze hier succesvol overheen zijn gestapt.
 
 website
Om de campagne kracht bij te zetten is de website www.discriminatie.nl vernieuwd. Zo vind je er handige tips over hoe je als werkgever kunt voorkomen dat vooroordelen het wervings- en selectieproces beïnvloeden. Verder kun je een speciale online test doen om erachter te komen of je zelf vooroordelen hebt. Dit is een door Harvard University ontwikkelde Impliciete Associatie Test. Deze test wordt toegepast om onbewuste vooroordelen te meten. 
 
De campagne werd gemaakt in samenwerking met J. Walter Thompson Amsterdam, Noprotocol (digital production company) en Carat (Media)