Patiënten doen oproep in nieuwe campagne Nierstichting

14-01-2020 (12:45) - Campagnes

In de nieuwe campagne van de Nierstichting roepen zeven patiënten die op de wachtlijst staan voor een orgaandonor op om aan dierbaren te laten weten wat de donorwens is. Dat hoeft maar één minuut te kosten.
 
Er is een tekort aan donororganen. Elk jaar komt voor ongeveer 250 mensen op de wachtlijst een donororgaan te laat. De helft van de Nederlanders bespreekt zijn donorwensen niet met naasten. Als mensen de keuze nooit bij leven aan elkaar hebben laten weten, leidt dat tot twijfel bij nabestaanden. Bijna driekwart van de nabestaanden weigert bij twijfel in te stemmen met donatie.
 

Doneer 1 minuut

Het initiatief wordt gestart vanuit patiënten: zij delen de oproepen via hun eigen social media-accounts en hebben allen een persoonlijke website met ieders verhaal en tips over hoe dit gesprek aan te gaan. Alle oproepen en tips komen samen op www.doneer1minuut.nl.
 
De campagne is een samenwerking van communicatiebureau De Issuemakers en creatief productiebedrijf Wefilm.
 

Credits

Klant: De Nierstichting
Concept: Mayke van Keep, Susanne Peters (De Issuemakers) en Roel Welling (Wefilm)
PR: De Issuemakers: Simone Schuilwerve, Susanne Peters, Diane van Hesteren
Productie film: Wefilm
Regisseur: Claudio De Oliveira Marques
D.O.P.: Sigi van ‘t Schip
Producer: Beau van Assem, Tom Arends en Rogier Sol
Offline editor: Joshua Menco
Grading: Dennis Lubbers
Geluid: Freek Vrijhof
Website: Overhaus: Sheila Bunink, Wouter Overhaus en Arjan Vriezen
Verantwoordelijk aan klantzijde: Sanne Rademaker, Manon Tjoa en Wendy van Wijk
 

Doneer 1 minuut - Oproep from Nierstichting Nederland on Vimeo.