Porsche viert meisjesdromen

28-03-2022 (12:31) - Campagnes

Al ruim 70 jaar is Porsche aanjager van dromen. Ooit geboren uit de droom van oprichter Ferry Porsche, groeide het automerk uit tot de ultieme jongensdroom. Anno 2022 vonden Porsche Nederland en dentsuACHTUNG! het echter hoog tijd voor een nieuw perspectief op het begrip ‘jongensdroom’. De introductie van het nieuwste model - de 100% elektrische Porsche Taycan Sport Turismo - was daar de perfecte aanleiding voor.
 
Voortbordurend op de campagne van vorig jaar, waarin onder andere de conventie dat sportwagens alleen voor mannen zijn ontkracht werd, is ook deze campagne gericht op een vrouwelijke doelgroep. In korte online video’s worden de ‘Girlhood dreams’ van drie ambitieuze vrouwen uitgelicht. Fotograaf Martika Avalon, oprichter van lingeriemerk Love Stories Marloes Hoedeman en directeur van museum Voorlinden Suzanne Swarts delen hun verhaal met als doel om andere vrouwen te inspireren groots te dromen.
 

geen clichés

“Bij een campagne gericht op vrouwen is het key om weg te blijven van clichés”, stelt Britt Boss, strateeg bij denstuACHTUNG!. “We zijn op zoek gegaan naar een gedeelde mentaliteit - en die vonden we in het begrip de ‘meisjesdroom’. Of eigenlijk meer in het gebrek daaraan. Mannen worden vanaf jongs af aan gestimuleerd om groots te dromen: van profvoetballer of astronaut worden, tot aan een Porsche rijden. Als je echter ‘meisjesdroom’ zoekt op Google, dan stuit je op heel veel roze en de prins op het witte paard. Hoog tijd dus om te laten zien dat ook vrouwen grootse, ambitieuze dromen hebben.”
 
“Het stereotype beeld van vrouwen die een Porsche rijden omdat hun man die voor hen heeft gekocht, is al lang achterhaald. Vrouwen willen ook in een sportieve auto rijden en wij zien dat onze vrouwelijke kopersgroep daarmee steeds belangrijker wordt” licht Anne Pellekoorn - Brand Marketing Manager bij Porsche Nederland toe. “De automotive industrie heeft mijns inziens nog een lange weg te gaan als het gaat om female empowerment. Met meer zichtbaarheid voor ambitieuze vrouwen veranderen we zo stukje bij beetje met z’n allen de beeldvorming”, aldus Pellekoorn.
 

credits

Concept & Strategie: dentsuACHTUNG!
Productie: dentsuACHTUNG!
Fotografie: Maria Bodil
PR: The Media Nanny
Media: Mediacom & Greenhouse
Website: 51North