RAI Vereniging start verkeersveiligheidscampagne

13-07-2020 (12:18) - Campagnes

Met de slogan "Zie jij mij zitten" start RAI Vereniging vandaag een verkeersveiligheidscampagne om verkeersdeelnemers bewust te maken van hoe je in de 1.5 m samenleving het beste kunt gedragen in het verkeer.
 
De samenleving komt langzaam weer op gang. Het wordt drukker in het verkeer en daarbij kiezen steeds meer mensen voor het comfort en gemak van individueel vervoer zoals de fiets, scooters, auto of motor. Als verkeersdeelnemer kom je daardoor steeds vaker in situaties terecht waar de 1.5 m niet altijd even makkelijk te handhaven is. Elkaar passeren op een smal fietspad, met z’n allen wachten bij het stoplicht, of een vrachtwagen die door de drukke smalle straten van de binnenstad manoeuvreert, het zijn dagelijkse situaties die vragen om extra aandacht en alertheid.
 

Bewustwordingscampagne

Hoe kun je als verkeersdeelnemer het beste reageren? Met de bewustwordingscampagne “Zie jij mij zitten” wil RAI Vereniging aandacht vragen voor het groeiende belang om extra rekening met elkaar te houden in het verkeer en gedragstips geven hoe verkeersdeelnemers zich veilig kunnen gedragen in het verkeer. De campagne richt zicht voornamelijk op de verkeersdeelnemers in de stad waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen 5 verschillende soorten verkeersdeelnemers: fietsers, scooterrijders, motorrijders, automobilisten en bestuurders van zware voertuigen. Hierbij wordt per doelgroep naast specifieke gedragstips, aanvullende informatie gegeven over onderwerpen die juist in deze coronatijd extra aandacht verdienen. Denk aan het belang van onderhoud of het gebruiken van hoogwaardige sloten voor je nieuwe fiets, motor of scooter.
 

Zie jij mij zitten

Met deze dubbelzinnige tagline brengt RAI Vereniging de verkeersdeelnemers bij dat een goede relatie op de weg begint met het hebben van oog voor elkaar. "Zie jij mij zitten” staat voor de interactie tussen verkeersdeelnemers. Ofwel, “Zie jij mij?", “Houd je rekening met mij?” Anderzijds staat “Zie jij mij zitten” voor het onschuldige flirten in het verkeer maar bovenal aardig zijn voor elkaar. Ten derde vraagt RAI Vereniging met “Zie jij mij zitten” aandacht voor de positieve bijdrage van individueel vervoer aan het comfortabel, slim en gezond verplaatsen van A naar B. “Zie mij eens zitten. Ik heb het goed voor elkaar!”
 

Inzet communicatiemiddelen

De campagne wordt voornamelijk online verspreid. Hiervoor wordt ingezet op een campagnevideo en fotografie die door middel van social media advertenties en pre-roll advertenties op YouTube worden verspreid. De advertenties leiden naar de landingspagina (www.ziejijmijzitten.nl), waar een verdiepingsslag plaatsvindt. Hier lezen verkeersdeelnemers hoe ze zich het beste kunnen gedragen in het verkeer en vinden ze nuttige tips gericht op hun specifieke situatie. Daarnaast worden met de ‘out of home’ abri campagne de doelgroepen bereikt op het moment, wanneer dit het meest relevant is; bij deelname aan het verkeer.
 

Samenwerking en interesse om te delen

Voor de creatie en uitrol van de campagne wordt samengewerkt met vandenbusken.