Roorda Reclamebureau & TheBoardRoom creëren campagne tegen bont

12-12-2016 (11:50) - Campagnes

In de maand waarin we worden overspoeld met weekmakende kerstfilms, laat Bont voor Dieren ons hart smelten met een commercial die de kijker tot denken aanzet. Een vertederende en warme film waarin de liefde tussen mens en dier centraal staat en eindigt met de oproep om de martelmode te stoppen. 


Bont voor Dieren wil jonge bontdragers bewust maken van het dierenleed dat gepaard gaat met het kopen van bont. Vorig jaar ontwikkelde Roorda Reclamebureau hiervoor de campagne STOP DE MARTELMODE en vanaf maandag 12 december zal het vervolg van deze campagne te zien zijn.


Nicole van Gemer
t (directeur Bont voor Dieren): 'Wij zijn heel dankbaar dat de campagne tot stand is gekomen dankzij de hulp van vele vrijwilligers. Niet alleen het team van Roorda werkte belangeloos mee, ook de gehele cast en crew van TheBoardRoom.'


Bont voor Dieren streeft naar een mondiaal verbod op de productie en verkoop van bont. Daarnaast voert de stichting campagne om de consument bewust te maken over de herkomst van bont en de onethische praktijken in de bontindustrie. Daarnaast voeren ze actief lobby in de politiek en de mode industrie. Mede dankzij deze lobby was de vraag naar bont de laatste jaren flink gedaald. Door de sterk gegroeide massaproductie in China zijn de prijzen van bontitems recent enorm gedaald. Hierdoor komt er bont op de Europese en Nederlandse markt voor bijzonder lage prijzen, en is echt bont nu zelfs goedkoper dan nep bont. Omdat de aankoopprijs laag is, heeft de Nederlandse consument dikwijls het idee dat een goedkope winterjas geen echt bont zal 


Joeri Jansen
(creative director Roorda Reclamebureau): 'Deze campagne is ontstaan vanuit het insight dat elk mens van nature dieren lievend is. Van baby af willen we dieren knuffelen, aaien, vasthouden en verzorgen. In de film confronteren we de kijker met de vraag ‘waar hield de liefde op?’ Op welk moment werd jouw liefde voor mode groter dan de liefde voor dieren en koos jij ervoor om van een levend wezen, een accessoire te maken? We hebben bewust gekozen voor een positieve insteek om zo mensen echt te raken en het koopgedrag daadwerkelijk te beïnvloeden. We weten dat campagnes die alleen de gruwelijkheden van het dierenleed tonen bij het grote publiek niet tot gedragsverandering aanzetten.'


Jacques Vereecken (TheBoardRoom): 'Joren Molter, afgelopen jaar afgestudeerd aan de filmacademie, is een groot talent met relatief veel ervaring. Dat zie je terug in deze film die niet makkelijk is; filmen met kinderen en dieren, en dan een goed idee overeind houden. Wat mij betreft is dat 100% gelukt.'


De commercial zal ook in andere landen ingezet worden door leden van de Fur Free Alliance.

 

Credits
Creatie: Joeri Jansen, Pieter Schouten en Nick Philipse (Roorda Reclamebureau)
Account: Marleen Delisse (Roorda Reclamebureau)