SIRE zet opvoeders aan het denken

SIRE zet opvoeders aan het denken

25-07-2017 (09:19) - Campagnes

Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn? Is de nieuwe campagne van SIRE (Stichting Ideële Reclame). De campagne is bedoeld om opvoeders aan het denken zetten over hoe ze met jongens omgaan. 
 

ruimte geven

‘Met deze campagne willen we een discussie op gang brengen die er hopelijk voor zorgt dat jongens de meer ruimte krijgen om zich te ontwikkelen op de manier die het beste bij hen past’, legt SIRE-directeur Lucy van der Helm uit. Ze constateert dat de kans op onderpresteren, onzekerheid en motivatieproblemen groter is bij jongens die deze ruimte niet krijgen.
 
Van der Helm krijgt bijval van gedragsdeskundige Lauk Woltring: ‘Er is een tendens gaande dat ‘jongensgedrag’ minder wordt gewaardeerd in onze maatschappij. We remmen jongens soms te veel af in hun gedrag, zo leren zij minder uit eigen ervaring en dat remt hen in hun ontwikkeling.’ SIRE heeft MeMo² onderzoek laten doen naar de kwestie. Uit het onderzoek bleek dat 56%. van de Nederlandse ouders met jongens het probleem herkent dat jongens niet genoeg ruimte krijgen, met als gevolg dat jongens onderpresteren. SIRE benadrukt dat jongens juist meer leren door te ontdekken, te experimenteren, risico’s te nemen en veel te bewegen. 
 

broekie

Centraal in deze awarenenesscampagne staat een onverwoeste spijkerbroek, ontwikkeld in samenwerking met DSM Dyneema en de denimfabrikant Soorty. Het staat symbool voor de ruimte die jongens moeten krijgen, zodat zij kunnen leren door te proberen. Ze kunnen met deze broek immers onbeperkt ravotten, klimmen en klouteren en op een speelse manier risico's nemen. Broekie bestaat voor ruim 60% uit Dyneema® en is 15 keer sterker dan staal. Ouders kunnen de broek winnen door op sire.nl/jongens  de vraag ‘Laat jij jouw jongen wel genoeg jongen zijn?’ te beantwoorden. Op de website vinden zij tevens enkele tips van opvoeddeskundigen. 
 

samenwerking

De campagne is bedacht door Grey Amsterdam is de bedenker van de campagne. De Issuemakers nam de totale PR voor haar rekening. Verder werkten mee: Chapter Film & Motion Design (TVC & bioscoop), Witman Kleipool, Mick de Lint (fotografie), Digined (social), Skybox (site), Venture Collective (expertvideo’s), Soundcircus (radio), Posij (muziek), DSM & Soorty voor de onverwoestbare broek, Monalyse (monitoring) en MeMo² (onderzoek). Zij deden dit allemaal belangeloos, ‘om niet’.
 

credits

Bureau                       : Grey Amsterdam
Creatie                       : Frank van Rooijen, Lionell Schuring, Rens Quirijnen, Bjorn van den Hout
Account                      : Annette Menheere, Evelien Klipp, Carline Schaad
Strategie                     : Miriam van der Heijden
Productiemaatschappij  : Chapter Film & Motion Design
Director/Editor             : ReinJan Prakke 
Director/Head of styling: Judith Knubben
D.O.P. & colorist          : Kevin Kimman
Animaties                    : Berend van Eerde, Tom Schrooten
Casting                        : Jut & Jul Casting
Muziek                        : Posij
Geluid                         : Soundcircus  
VO                              : Werner Kolf
Fotografie                   : Witman Kleipool, Mick de Lint
Expert video's             : Venture Collective, Tomas van Harten
Site                             : Skybox
Hosting                       : Vellance
Onverwoestbare broek  : Soorty en DSM
Onderzoek                   : MeMo², Wim Peters
Monitoring                   : Monalyse
PR & woordvoering     : Issuemakers, Lars Ykema en Anne Backer
SIRE team                   : Yvette Belt, Jeroen van Seeters, Pepijn Rooijens, Lucy van der Helm, Vanessa Alkemade, Yvonne Markman
 
De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.