SodaStream geeft startschot Nederlandse campagne ondanks protest

22-02-2018 (13:21) - Campagnes

Na België heeft SodaStream het vizier gericht op de Nederlandse markt, met grote ambities waarbij een kwart van haar inkomsten in marketing wordt geïnvesteerd. Niet zonder slag of stoot, want partijen als Coca Cola en Nestlé beschuldigen het bedrijf van neerbuigendheid. SodaStream gaat de concurrentie dapper tegemoet.


Johan Schepers
, General Manager bij SodaStream: ”De Benelux is samen met Duitsland de snelst groeiende markt in Europa. In 2017 werden er in de Benelux 35 procent meer bruiswatertoestellen verkocht en stegen de inkomsten in dit segment met 22 procent. Deze cijfers maken frisdrankfabrikanten zoals Coca-Cola, Nestlé, Danone en Spadel nerveus. Zij zijn een rechtszaak gestart tegen SodaStream, waarbij zij ons ervan beschuldigen denigrerende en misleidende uitingen te communiceren over de verpakte waterindustrie. SodaStream laat zich niet stoppen door deze aantijgingen. We geloven in ons product en de positieve cijfers motiveren ons om verdere groei te realiseren.”


Met haar producten maakt SodaStream het mogelijk om van kraanwater bruisend water te maken, al dan niet met de toevoeging van een smaak. Gezien de bovengemiddelde kwaliteit kraanwater in Nederland verwacht men dat de oplossing hier zal aanslaan. De SodaStream producten waren al te koop bij Nederlandse online retailers zoals bol.com en Coolblue maar zullen dit jaar ook te zien zijn op de winkelvloer van Blokker. Eind maart start het merk samen met Blokker de eerste tv-campagne van dit jaar. Later in het jaar zijn er nog twee tv-campagnes gepland om het merk meer bekendheid te geven. 


cijfers

SodaStream heeft recent de cijfers van het vierde kwartaal van 2017 bekend gemaakt. In die periode werden wereldwijd 1,2 miljoen bruiswatertoestellen en 8,2 miljoen CO2-cilinders verkocht. De omzet kwam op 125,8 miljoen euro, een stijging van 19,6 procent tegenover dezelfde periode in 2016. De winst in het laatste kwartaal steeg met 63,2 procent naar 20,3 miljoen euro. Daniel Birnbaum, CEO: “De prestaties in het vierde kwartaal zijn een goede afsluiting van het jaar. In de loop van 2017 hebben we ons groeiplan uitgevoerd om de penetratiegraad bij gezinnen verder uit te breiden en het gebruik van ons bruiswatertoestel te verhogen."