Stichting Melanoom start bewustwordingscampagne #funinthesun

07-07-2017 (10:12) - Campagnes

In de aanloop naar de zomervakantie start Stichting Melanoom een bewustwordingscampagne voor ouders van jonge kinderen. Boodschap van de campagne: ondanks het gedoe, bescherm je kinderen altijd goed tegen de zon.


Uit een onderzoek dat de stichting eerder deed, bleek dat ruim 40% van de Nederlanders tussen 20 en 50 jaar hun kinderen (t/m 16 jaar) niet altijd insmeert met zonnebrandcrème als ze de zon ingaan. De stichting streeft naar een percentage van 100% dat juist altijd insmeert en start daarvoor de campagne #funinthesun.

herkenning
Iedereen met kinderen zal zichzelf herkennen in de beelden van de campagnevideo #funinthesun. Het filmpje laat duidelijk de strijd tussen kids en hun ouders zien. De meeste kinderen hebben namelijk helemaal geen zin om ingesmeerd te worden; ze vinden het maar gedoe. Tegelijkertijd toont de video ook dat je wel lol kunt maken met het insmeren. Aan het einde van de video wordt de kijker verwezen naar de site van Stichting Melanoom. Daar staan verschillende tips om het beschermen tegen de zon makkelijker en leuker te maken. 

bloggers
Naast de videocampagne werkt Stichting Melanoom samen met bloggers die zich richten op jonge ouders. Via deze platforms worden meer tips gegeven, verhalen verteld en fabels van feiten onderscheiden. Een veelgehoorde fabel is bijvoorbeeld dat als je je kinderen veel insmeert met zonnebrandcrème ze een risico op vitamine D tekort lopen. Het onderzoek van Stichting Melanoom laat zien dat een kwart van de mensen niet weet dat deze uitspraak niet waar is: 21% weet het antwoord niet en 7% denkt zelfs dat het om een feit gaat.