The Dutch Weed Burger op tour in ruil voor gesprek met consument

03-03-2022 (10:50) - Campagnes

Eet je plantaardig? Dan ben je goed bezig; voor je eigen gezondheid én voor de duurzame toekomst waar we met z’n allen naar toe willen. Geen nieuwe boodschap, maar toch houdt menig Nederlander vast aan de ingesleten gewoonte om (te) veel dierlijke producten te consumeren. Waarom eigenlijk? En wanneer wordt er door de overheid nou eens dat extra zetje in de goede richting gegeven? Mark Kulsdom, founder van het iconische plant-based merk The Dutch Weed Burger, tourt tijdens de Nationale Week Zonder Vlees met zijn foodtruck door het land om Weed Burgers te eten natuurlijk, maar ook vooral om in gesprek te gaan met koplopers en change-makers onder het motto: serving positive change.

Met de Dutch Weed Burger foodtruck tour van 7 tot en met 14 maart heeft Mark één doel: op een positieve en laagdrempelige manier verandering teweegbrengen in ons voedselpatroon. Tijdens de tour gaat hij actief in gesprek met verschillende doelgroepen die een rol spelen in de transitie. Zo gaat hij onder andere langs bij schrijfster en 'anthropologist of the future' Roanne van Voorst, directeur van Stichting Wakker Dier Anne Hilhorst, ProVeg en Green Food Lab, het Food Consultancy & Communications Agency dat ervoor zorgde dat het Week Zonder Vlees-initiatief uitgroeide tot een landelijk fenomeen. Ook brengt hij een bezoek aan politiek Den Haag, waar hij naast de fractie van de Partij voor de Dieren van een lekkere lunch te voorzien ook andere politici hoopt te spreken. "We horen veel over vlees-tax en halvering van de veestapel, maar wanneer wordt er nou eens doorgepakt? En hoe kijken politici als Thierry Baudet nu eigenlijk aan tegen een shift naar een plantaardiger voedingspatroon?" aldus Mark Kulsdom.
 

Koplopers

Daarnaast wil Kulsdom de koplopers belonen en een hart onder de riem steken. "We gaan op zoek naar een superfan bij de Albert Heijn waar The Dutch Weed Burger het meest verkocht wordt. Ik ben wel benieuwd wie het merk allemaal koopt. Uiteraard bezoeken we ook een Jumbo, waar we sinds deze week in de schappen liggen." Door ook de consument op te zoeken kunnen Nederlanders zelf proeven hoe goed, lekker en verantwoord producten zonder dierlijke ingrediënten zijn. Voor Mark biedt dit direct een aanleiding voor een gesprek. Is de link tussen hun eetpatroon en grote wereldse problemen wel duidelijk (genoeg)? Om welke reden wordt er wel of juist niet gekozen om vega(n) te eten? En welke rol zou de overheid in de transitie moeten spelen volgens hen? Zo hoopt Mark niet alleen antwoorden te krijgen op zijn eigen vragen en daarmee zicht op de huidige situatie, maar ook ogen te openen, daar waar nodig.

Gedurende de Week Zonder Vlees is de food truck tour te volgen via het Instagram-kanaal van The Dutch Weed Burger en blijven consumenten op de hoogte waar zij een gratis Weed Burger kunnen proeven en met Mark in gesprek kunnen gaan.