Twee vriendinnen verleggen muzikale grenzen door 5G van Vodafone

17-04-2021 (09:00) - Campagnes

In de nieuwe campagne van Vodafone maakt het telecombedrijf het met 5G-technologie mogelijk voor twee muzikale vriendinnen om op afstand samen piano te spelen.
 
Dina en Ainur kennen elkaar al 40 jaar en volgden samen een opleiding aan het conservatorium. Zij speelden in die tijd quatre-mains, ofwel vier handen op één piano. De liefde bracht ieder naar een andere stad - Dina naar Amsterdam en Ainur naar Londen. Door twee piano’s bij de vriendinnen te installeren en te verbinden met 5G-technologie, laat Vodafone hun droom uitkomen. Het geeft hen de mogelijkheid wederom quatre-mains te spelen, zonder vertraging en op grote afstand. De campagne is vanaf 17 april te zien.
 
Als er in Amsterdam een pianotoets wordt ingedrukt, gaat die door de lage vertragingstijd van het 5G-netwerk in Londen ook vrijwel direct naar beneden. Daarmee is samenspel mogelijk, waar de vriendinnen erg blij mee zijn. "Deze technologie gaat ook een goede dienst voor andere muzikanten betekenen", zegt Dina. De Londense Ainur valt haar bij: "Dit is echt een revolutie, 5G gaat vele deuren openen voor muzikanten. Zo kun je altijd verbonden zijn door livemuziek samen. Dat is de toekomst."
 

Het grenzeloze 5G duet

Met deze campagne wil Vodafone aan Nederland laten zien hoe de toekomst kan verbeteren door 5G, in het bijzonder die van de muziek. Het quatre-mains spel van Dina en Ainur is het bewijs dat deze technologische innovatie mensen samenbrengt. De mogelijkheid om precies tegelijkertijd te spelen op verschillende locaties biedt legio mogelijkheden, zoals muzieklessen volgen op afstand, instrumenten aan elkaar te koppelen en het op grote schaal uitvoeren van virtual reality concerten.

“Vodafone omarmt de toekomst en gelooft dat we met connectiviteit kunnen zorgen voor een mooiere wereld, ook voor muzikanten. Als voorloper in onze branche onderzoeken we graag nieuwe technologieën en toepassingen en de rol die ons netwerk speelt in deze ontwikkelingen. Wij zijn trots dat we met ons netwerk de droom van beide vrouwen konden verwezenlijken”, zegt Eline Weusten, Content Marketeer Music van Vodafone.