Ondertussen in Cannes 13: Lion voor noeste arbeid naar FX

Ondertussen in Cannes 13: Lion voor noeste arbeid naar FX

24-06-2017 (20:52) - Cannes

Cannes draait hoofdzakelijk om prijzen, netwerken en jezelf profileren. Communicatie naar buiten toe is cruciaal als je je bureau op de kaart wil zetten. Zo niet bij FXmedia. De runner-up van New Kids on the Block van vorig jaar en de grote winnaar van Red Alert is hier voor Heineken. En alleen voor Heineken. Bijna 24/7 Heineken. Het begrip toewijding krijgt een nieuwe dimensie. 

Over een alinea of vijf zult u het ongetwijfeld met ons eens zijn dat de Lion voor noeste arbeid dit jaar naar FX uit Utrecht gaat. De afgelopen dagen is er tot diep in de nacht gewerkt om interne communicatie voor Heineken te verzorgen. Met als doel om voor de (duizenden) thuisgebleven Heineken-medewerkers een beeld te schetsen van wat er precies allemaal gebeurt tijdens dit voor hen onbereikbare festival. De 7 beste marketingmanagers, waaronder één Nederlander, van het afgelopen jaar werden beloond met een trip naar Cannes, waar zij als vlogger werden ingezet. Ieder van hen volgde een seminar dat aansluit bij een van de zeven ‘Communities of Practice’ binnen Heineken.
 
Aan FX de taak om de vloggers te volgen en dezelfde dag nog een video te maken van al het gebeurde. In de praktijk betekent dit: editen tot in de laatste uurtjes. Natuurlijk doen zij dit niet geheel belangeloos, het is immers werk voor een klant, maar deze week is FX geenszins bezig geweest met zichzelf in de spotlights zetten. Vrij weinig mensen zullen überhaupt iets van de aanwezigheid van het bureau gemerkt hebben. Waar anderen feestten, zat team FX in een hotelkamertje een compilatie te maken van uren aan zelfgeschoten beeldmateriaal. Nu, tijdens de stilte na de storm hebben oprichter Peter Zijlstra (links op de foto) en regisseur Sem Chouikha (rechts op de foto) eindelijk tijd om even rustig met ons te gaan zitten.
 
Laatstgenoemde stelt ons direct gerust: Ze zijn afgelopen nacht niet tot vijf uur doorgegaan, zoals de nacht ervoor. Chouikha is hier aanwezig als regisseur, maar is eigenlijk (sinds februari) in dienst als creatief storyteller. Daarvoor was hij jarenlang actief als concept/regie. Hij is als het ware een exponent van de filosofie van FX: ‘We willen van alle markten thuis zijn, zodat we de klant eigenlijk alles aan kunnen bieden. FX wil een allround bureau zijn en de brede inzetbaarheid van Chouikha past prima in deze denkwijze. Dit werkt niet overal zo, constateert de creatieve duizendpoot: ‘Veel bureaus zijn op zoek naar een art director of een copywriter. Dan val je als allrounder buiten de boot, omdat je niet per definitie een van die twee bent.’
 
Als je dit zo aanhoort, is het niet verwonderlijk dat Heineken de stap heeft aangedurfd om dit project op poten te zetten. ‘Ze hadden wel veel twijfels vooraf hoor’, zegt Zijlstra hierover. Maar Heineken durfde het uiteindelijk aan en geeft hiermee een duidelijk signaal af aan zijn werknemers. Een zeer bewuste keuze, zo lijkt het. Zijlstra: ‘Het is voor de mensen die hierheen mochten geweldig natuurlijk. Normaal gaan alleen de hoge heren hierheen, dus het is echt een belevenis voor ze. Ze hebben allemaal ook heel enthousiast gereageerd.’ Chouikha vult aan: ‘Wat ik hier zo mooi aan vond is dat Heineken zijn medewerkers eigenlijk als consument ziet, ik hoopte altijd al dat grote bedrijven dit ooit eens zouden doen en Heineken doet dat nu.’
 
Voor een multinational als Heineken, dat op de meeste personen overkomt als een onpersoonlijke grote organisatie, eentje waar geld en commercie de boventoon voert. Het woord ‘kil’ wordt hierbij zelden geschuwd. Maar met dit haast verborgen project bewijzen ze het tegendeel. Ze doen het niet voor de bühne, maar om zijn werknemers te betrekken bij de bedrijfsvoering. En dit geldt evenzo voor FX. Niet voor de prijzen, wel voor het werk. Dag en nacht. Hoewel prijzen geen rol spelen voor het Utrechtse bureau, vinden we een 24-karaats gouden leeuw wel op zijn plaats.