Ondertussen in Cannes 9: outlaw gevonden

Ondertussen in Cannes 9: outlaw gevonden

23-06-2017 (19:00) - Cannes

Zoals bekend waren we in Cannes op zoek naar outlaws, vreemde eenden in de bijt. En we hebben er één gevonden. Het gaat om Mark Schoones (links op de foto) van Wayne Parker Kent. Op zich is het niet zo vreemd dat er iemand van Wayne Parker Kent in Cannes is, maar de manier waarop hij zich aankondigt doet wel enige alarmbellen rinkelen. 

 
Mark noemt zichzelf een voormalig drugsjournalist, mislukt comedian en een Cannes-maagd die een hekel heeft aan netwerken. Met name dat laatste is een eigenschap die haaks staat op hetgeen in Cannes gebeurt. En op zijn huidige functie: hij is één van de vijf mensen die de scepter zwaait over het contentmarketingbureau van Wayne Parker Kent.
 
Begrijpelijk dus dat hij zich wat ongemakkelijk voelde toen hij arriveerde in de paringsdans van dollars, zoals hij het zelf noemt. We treffen hem op een niet nader te benoemen bar die voornamelijk dient als eindstation voor de meeste aanwezige creatieven. Hij zit er met zijn collega Matthijs Tielman (rechts op de foto). In totaal zijn ze met zijn drieën in Cannes, maar ‘de persoon met een netter kapsel’ is om niet nader verklaarde reden niet aanwezig. 
 
“Ik ben een creatief om content te maken, niet om te marketen”, begint onze uitverkozen outlaw. Gaandeweg het gesprek draait hij echter bij. Hij vertelt dat hij vier jaar lang journalist was voor de Nieuwe Revu, hij schreef er over drugs, seks, de jongerencultuur. Iets wat we nu vooral van VICE kennen. Zijn overstap naar de advertising ging vrij abrupt, eigenlijk omdat hij de attitude en de uitdagende houding van de oprichter van Wayne Parker Kent hem wel aanstond. Zonder enige ervaring maakte hij de overstap naar de uitgever, werd er hoofdredacteur en zette uiteindelijk zelfs (mede) een marketingafdeling op. 
 
En dat voor iemand die niets van advertising wist en bij wie het wereldje hem eigenlijk tegenstond. Nu vertelt hij samen met collega Matthijs vrijuit over contentmarketing, hoe het zich verhoudt tot print en wat de mogelijkheden zijn. Het netwerken in Cannes viel Mark eigenlijk heel erg mee, omdat mensen hier behoorlijk ontvankelijk zijn. ‘En uiteindelijk is het ook gewoon hard werken. We doen hier ook al het werk voor het bureau in Amsterdam, maar dan in een appartement met een zwembad ernaast. Dat is wel lekker. Er wordt goed voor ons gezorgd door onze baas”, verklaart hij.
 
De (voormalig) outlaw lijkt inmiddels aardig bijgedraaid. Hij ziet de valkuilen van een festival als Cannes, maar hij vermaakt zich er opperbest. Hij heeft geen heimwee naar het redacteurschap en ondanks zijn aanvankelijke scepsis ziet hij, net als zijn collega’s, de meerwaarde in van een festival als Cannes. Hij is ontoutlawd, hij is overgelopen naar het team van de marketingduivel, heeft de commercie omarmd. Misschien is onze hoop op echte outlaws hiermee wel vervlogen. Let goed op kinders: dit is wat een festival als Cannes met je doet. Neem Mark als voorbeeld: netwerkvrees verdwijnt hier als sneeuw voor de zon. En ja, eigenlijk is dit voorbeeld van een voormalig zonderlinge vondeling in de met diamant belegde straten van Cannes alleen maar hoopgevend. Het zegt dat Cannes meer is dan het Cannes dat mensen van buitenaf, van buiten het wereldje zien. Hoewel in alle kritiek natuurlijk nog wel een kern van waarheid zit. Bedankt voor de wijze levensles Mark!