Ondertussen na Cannes: Russische inmenging?

25-06-2017 (16:50) - Cannes

We raden u aan even rustig te gaan zitten voor u dit artikel gaat lezen. Het verhaal zal onwerkelijk aandoen, maar we moeten het hieronder beschreven staaltje onderzoeksjournalistiek zeker niet direct van tafel vegen: we hebben serieuze signalen ontvangen dat de Russen invloed hebben uitgeoefend op Cannes Lions 2017. 
 
U leest het goed. De Russen. We geven toe, het is heden ten dage een makkelijke claim, maar anno 2017 moet je nu eenmaal altijd rekening houden met dit soort krankzinnige scenario’s. Keiharde bewijzen hebben we nog niet. Maar neem vooral even de tijd om de volgende reeks gebeurtenissen goed tot u door te laten dringen. Bekijk onderstaande foto bijvoorbeeld eens:
 
 
De foto vonden we op een schimmig Twitter-account op de dag dat TBWA/NEBOKO twee bronzen leeuwen won voor zijn campagne voor Pickwick. Als we de Russische tekst vertalen, dan staat er ‘Kusje, Vladimir’. Daar zijn met het nodige gemak conclusies aan te verbinden. In dit geval lijkt de Russische beïnvloeding dus juist voordelig uit te pakken voor Nederland. 
 
Naar aanleiding van deze ontdekking zijn we verder gaan speuren. We kwamen in contact met de Zweedse onderzoeksjournalist Jacob Venisson. Hij beschikte over uitgelekte emails, afgetapte telefoongesprekken en getuigenverklaringen waaruit bleek dat er meer aan de hand is. “Unaniem jury-oordeel oké, maar ik stuitte op een juryrapport waar in stond dat 280% van de juryleden had gestemd op dezelfde inzending, dat kun je gerust opvallend noemen”, verklaart hij. Ook liet hij ons de volgende foto’s zien, waarop boten te zien zijn die 24/7 het festivalterrein in de gaten hielden. Venisson: ‘Dat heten dan ‘plezierjachten’ en ‘vissersboten’ te zijn. Daar hou je mij niet mee voor de gek hoor.’
 
 
Het is nog niet duidelijk hoe de prijsuitreikingen beïnvloed zijn en of dit ook de reden is dat we minder prijzen hebben gewonnen, maar dat er iets niet in de haak is, lijkt nu toch wel duidelijk. Reikt de lange arm van Moskou zelfs tot in Cannes? Nogmaals, keiharde bewijzen zijn er nog niet. Maar één ding staat vast: hier is het laatste woord nog niet over gesproken, laat staan geschreven. Volgend jaar werken we verder aan ons onderzoeksrapport.