Dan is het goed

25-07-2011 (08:34) - Column

Afgelopen week kwam naar buiten dat Philips wereldwijd een review gaat houden van zowel zijn creatieve (nu DDB) als zijn media (nu Carat) account. Iedere keer als onze nationale trots een move overweegt, gaat er een ‘schok’ door de reclamewereld. Hoe komt dat toch? En: hebben die switches uit het verleden het concern veel opgeleverd?

Gravend in mijn eigen geheugen, herinner ik me nog de ‘Philips, dan is het goed’-slogan uit de jaren negentig. Lekker Nederlands, lekker grijpbaar ook, Philips was van ‘ons’. Nederlanders. De aanvankelijke weerstand tegen de internationale ‘Let’s make things better’-campagne was groot. Hiermee zou Philips ‘nooit’ weg komen, consumenten zouden het bedrijf en zijn producten de rug toe keren... Maar dat gebeurde in het geheel niet. Ja, Philips had het gedurende de negen jaar dat deze campagne liep, regelmatig moeilijk. Dat had niets met de slogan te maken, maar alles met de technologische achterstand die het bedrijf sinds decennia af en toe oploopt.

Juist toen Nederland na een jaar of negen van lieverlee gewend was geraakt aan ‘Let’s make things better’, kwam er een einde aan en werd de opvolger ‘Sense & Simplicity’. Vooral hier in Nederland was de kritiek opnieuw niet van de lucht. En ook nu zou het weer allemaal ‘fout’ lopen. Maar feitelijk maakte Philips hiermee een slimme beweging: het concern verklaarde vanaf dat moment eenvoud tot het doel van haar technologie (vaak het zwakke punt in het verleden).

En nu zitten we dan op een nieuw Philips-draaipunt, want topman Frans van Houten wil de bedrijfscultuur ‘grondig veranderen’. En dat betekent ongetwijfeld dat er een era in aankomst is met een nieuwe slogan. Moeten we nu weer moord en brand schreeuwen?  Onzin: tot op heden heeft iedere slogan en iedere campagne nationaal en internationaal gedaan wat hij moest doen. Het verschillende creatieve werk heeft Philips door de jaren heen uit een nationaal circuit op een uitstekende manier binnen een internationale context geplaatst. En zo hoort dat bij een multinational van dergelijke omvang. Dat de Nederlandse consument mondjesmaat in staat is over de eigen kneuterige landsgrenzen heen te kijken, betekent nog niet dat het internationale bedrijfsleven daar wat mee moet, wil of kan.

Positief nieuwsgierig naar wat (voor het einde van dit jaar?) uit de Philips-koker komen gaat, ben ik dan ook zeker. ‘Philips, dan is het goed’, zal ik maar zeggen.
 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Grappig, vandaag heb ik een Philips artikel gekocht, en dacht ook meteen aan deze slogan, die inderdaad vind ik persoonlijk, 1 van de beste slogans van Philips was.
In het Nederlands, voor iedereen herkenbaar, en meteen zegt, waar het merk voor staat, goede producten maken.
Met Google zoektocht, kwam ik dus bij deze column, bedankt daarvoor.
Frans @ 26-01-2013 18:47 uur