Be good and tell about it

04-10-2015 (23:05) - Column

Nu het betrouwbare Volkswagen de meest onbetrouwbare van alle automerken lijkt te zijn geworden, krijgt het reclamevak er een flinke dolk in de rug bij. Tegelijkertijd krijgt het veel geroemde begrip Storytelling een wel heel wrange twist. Wat kan het vak hieruit leren?


Het legendarische Volkswagen imago dat zorgvuldig gedurende tientallen jaren werd gecreëerd, kan in ieder geval hup, de prullenmand in.

Is het toeval dat JWT juist nu de naam in J. Walter Thompson wijzigt? Natuurlijk, deze move is zeker niet in een impuls bedacht. Het Volkswagen debåcle heeft geen reclamemaker in een glazen bol kunnen voorzien. Maar toch: toeval bestaat niet, denk ik dan. O&M deed eerder overigens hetzelfde en werd weer het vertrouwde Ogilvy & Mather.

De bureauwereld snakt meer dan ooit naar de glory days van tientallen jaren geleden. Het Volkswagen bedrog bevestigt slechts iets wat we allang weten.

Oude, betekenisvolle bureaumerken opnieuw in positieve zin laden kan bij een nieuwe professionele claim helpen. Het lijkt bovendien de meest logische stap na een periode waarin de grootst mogelijke moeite werd gedaan de afkomst met zoveel mogelijk afkortingen onder het tapijt te schuiven. Maar zal het voldoende effect hebben nu de ziekte dit keer niet uit de branche zelf komt, maar uit de hoek van een corrupt merk?


Ik geloof eerlijk gezegd wel in het oppoetsen van oude trustworthy bureaumerken, nu het gevolg van alle leugens ook is dat het ‘nieuwe’ en eindeloos gepredikte Storytelling tegelijk met VW de prullenbak in kan.


Opeens klinkt het oude woord Reclame best wel clean.
Be good en tell about it.

Nicolette Hulsebos


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.