Gay Pride: goed geoliede marketing machine

07-08-2016 (20:39) - Column

Dit weekend waren de grote jongens goed vertegenwoordigd tijdens de Canal Parade van Gay Pride Amsterdam 2016. Nuon, ING, Albert Heijn, Ditzo, Google, en vele andere (multi)nationals voeren mee door de Amsterdamse grachten. 
 
Voorafgaand aan het festival kon je trouwens geen krant openslaan zonder interview met de immens populaire politievrouw Elly Lust, die (godzijdank voor het korps) lesbisch is. 
 
Af en toe voer er zaterdag ook nog wel een èchte gay boot tussen de vele geoliede marketingmachines, maar dat was het dan ook wel. Zelfs Conchita Wurst dreigde verloren te gaan temidden van het commerciële geweld. Maar goed, een klein beetje passé mogen we de bebaarde songfestival winnares van 2014 ondertussen wel noemen. 
 
Voor Gay Pride heeft heeft dit ‘Carnaval van de Amsterdamse grachten’ zich als kaskraker zeker weer bewezen. Dit weekend trok de Canal Parade ruim 560.000 bezoekers. Als Amsterdam een feestje te vieren heeft, viert het een feestje. Punt uit.
 
En daar is ook wel wat voor te zeggen.
 

 
Nicolette Hulsebos